De svenska 15-åringarna presterar bättre i naturvetenskap, matematik och läsförståelse och Sverige ligger åter på eller över OECD-snittet.
– Det är ett styrkebesked från Sveriges rektorer, lärare och elever. Det är hårt arbete som ligger bakom varje poäng man växer i en sådan mätning.
Trots att Sverige förbättrar resultatet är det stora skillnader i resultaten mellan socioekonomiskt svaga och starka grupper.
– Det är den stora varningsklockan som ringer. Ska vi fortsätta bli starka måste vi bryta ojämlikheten och då måste vi investera i de skolor och elever som har de tuffaste förutsättningarna. Det handlar om elevhälsa, skolbibliotek och specialpedagogik.
Fridolin lyfter också ett tydligare regelverk och systemförändringar som ska leda till minskad segregation. Han vill nu prioritera mer tid för lärarna, bryta segregationen och ge elever stöd i tid.
Gymnasie– och kunskapslyftminister Anna Ekström (S) skriver på Twitter att det är: ”Stor glädje över rejält höjda kunskaper, stark oro över otäckt ökande klyftor. Vår skola ska vara en jämlik kunskapsskola!”
Vill se statlig skola
På Twitter skriver förre skolminister Jan Björklund (L): ”Grattis Sverige! Grattis alla lärare och elever!” Han pekar på att både Timms- och Pisamätningar pekar åt samma håll. Jan Björklund ser också behov av åtgärder för att minska kunskapsklyftorna mellan elever med olika uppväxtvillkor.
– Det behöver vi jobba med, men vi vet vilket receptet är så det är bara att sätta in det, säger han.
Förutom att förstatliga skolan, så vill Björklund se mer katederundervisning.
– När elever själva ska ta så stort ansvar för sin undervisning genom självstudier då slår klasskillnader igenom, säger han.