Händelsen i Linköping fångades på bild av Johan Roxberg den 13 september, som av en slump fick syn på chauffören.
– Jag har sett den här mannen göra samma sak en gång tidigare, så jag plockade fram telefonen för att vara förberedd, säger han.
Mycket riktigt upprepade sig händelsen.
– Han bara kastade in paketen.
Samma dag kontaktade Johan Roxberg Postnord via bolagets formulär på hemsidan, eftersom han ville skicka in filmen och berätta om vad han hade sett. När ingen svarade ringde han kundtjänst, varpå Postnord sade att de hoppades på att återkomma inom några dagar. Men han har fortfarande inte fått någon återkoppling, uppger han till SVT Nyheter.
– Jag skickar paket då och då. Jag skulle absolut inte vilja att de kastar paket så här, det är ovarsam hantering, säger han.
Vittnar om skadade paket
Flera läsare har mejlat in och klagat på vårdslös hantering av paket.
En kvinna i Göteborg skriver:
”En brevbärare från Postnord lyckades för ett par år sedan förstöra en dyr antikvarisk bok jag köpt över nätet genom att använda allt tänkbart våld för att få in bokpaketet i mitt postfack. Bokpaketet var utan tvekan alldeles för stort för att kunna lämnas i postfacket och brevbäraren borde självklart haft det goda omdömet att lämna in paketet på mitt närmsta postutlämningsställe. I stället lyckades detta geni till brevbärare med konststycket att knöla ihop paketets ytterkanter så fullständigt att paketet till slut kunde tryckas in. Resultatet blev en väl tillknölad dyr antikvarisk bok och jag som blev väldigt besviken.”
”Kört över med lastbil”
Joakim Erlandsson arbetar för ett företag som säljer armaturer. Han berättar att företaget haft otaliga problem med Postnord, men att kulmen nåddes i somras när lagret i Sundsvall skickade tre vandalsäkra armaturer för gatubelysning till lokalkontoret i Borås. Då paketet kom fram var glaset krossat, trots att det ska tåla mycket hårda tag.
Han är helt oförstående för hur det kunnat hända.
– Det bara rasslade om paketet. När vi öppnade det var det bara smulor kvar, hela innandömet var losslaget. Det visar att paketet utsatts för enorma krafter. Man ska kunna kasta sten på armaturen utan att den går sönder. De måste ha kört över det med en lastbil, säger han.
Enligt Joakim Erlandsson hävdade Postnord att paketet var dåligt emballerat och företaget fick ingen ersättning.
Skadade försändelser har ökat
Statistik från Postnord visar att antalet klagomål på skadade försändelser har ökat de senaste fem åren, från 5.739 klagomål 2011 till 6.762 år 2015.
Samtidigt har antalet försändelser minskat med 467 miljoner under samma period.
Postnord: ”Oacceptabelt beteende”
Postnord uppger att paket ska hanteras så varsamt som möjligt.
Erika Ahlqvist, chef för distrubution på Postnord, poängterar att chaufförens pakethantering, som visas på filmen, inte är okej.
– Det är helt oacceptabelt beteende. Jag kommer att hitta enheten som är ansvarig. Det blir ett disciplinsamtal med medarbetaren, säger hon till SVT Nyheter.
Vad har Postnord för policy när det gäller pakethantering?
– Produktvillkoren säger att kollin ska vara emballerade på ett sätt så att de klarar av stötar. Men det betyder inte att man kan kasta dem på det här sättet. Han borde ha ställt in paketen i bilen, inte kastat in dem.
”Det är supertråkigt”
Mannen som skickade in filmen till SVT Nyheter säger att han har kontaktat er kundtjänst utan återkoppling.
– Det är supertråkigt. Kundservice skulle ha återkopplat till honom. Vi ska titta på varför vi inte har lyckats med dialogen med kunden, som gjort oss uppmärksam på en brist.
SVT Nyheter fortsätter att granska poststrulet i Sverige. Skicka in dina frågor till de ansvariga hos postoperatörerna på tipsaoss@svt.se.
Klagomål (reklamationer) på skadade försändelser
Totala antalet försändelser inom parentes
2015 – 6.762 (2.019.400.000)
2014 – 6.898 (2.135.800.000)
2013 – 6.379 (2.256.585.267)
2012 – 5.963 (2.367.872.584)
2011 – 5.739 (2.487.380 257)
Källa: Postnord