Utredningen har bland annat pratat med myndigheter, konsumentorganisationer och låtit göra en egen Sifo undersökning av konsumenternas inställning till telefonsäljare och bilden är klar:
– Konsumenterna upplever telefonförsäljning som störande. NIX (spärregistret) ger inte ett tillräckligt starkt skydd mot marknadsföringen, förklarade utredaren och hovrättsrådet Anne Kuttenkeuler när hon överlämnade sitt betänkande till konsumentminister Per Bolund.
Hårdare sanktioner
En sjättedel av alla anmälningar till Konsumentverket gäller telefonförsäljning och de som drabbas värst av påstridiga försäljare är äldre, utlandsfödda och funktionshindrade, påpekade hon.
Utöver kravet på skriftlig bekräftelse från kunden föreslår utredningen bland annat också att Konsumentverket ska kunna besluta om sanktioner mot företag som missköter sig utan att först gå till domstol.
Näringslivet protesterar
Näringslivet protesterar dock högljutt mot förslaget om skriftlig bekräftelse.
-Vi månar om konsumentskyddet och håller helt och hållet med om utredningens intentioner, men vi anser att skriftliga avtal är fel väg att gå. Det innebär regelkrångel och en kraftigt ökad administration för både bolag och konsumenter, säger Tina Wahlroth, styrelseledamot i föreningen NIX-telefon och vd för callcenterföretagens organisation Kontakta.
10.000-tals jobb hotas
Hon påpekar att det bara är ett 10-tal företag som står för 48 procent av anmälningarna till Konsumentverket och det vore bättre att Konsumentverket ökar tillsyn och sanktioner mot de felande bolagen.
-Vi anser att det är orimligt att hela Sveriges näringsliv och alla organisationer ska drabbas av detta regelkrångel för att några få bolag krånglar till det. Vi räknar med att 10.000-tals arbetstillfällen försvinner om förslaget genomförs.
Konsumentminister Per Bolund säger till TT att han ser fram mot remissvaren, men han räknar inte med sådana konsekvenser.
-Den här typen av regler har införts i andra länder och där verkar de inte ha fått den typen av effekter.