När en lastbil kraschade in i Södertäljebron natten till midsommarafton skedde det på ett sätt som ingen hade räknat med tidigare, berättar Trafikverket för SVT Nyheter.
– Den här lastbilen smällde på bron på ett otroligt olyckligt ställe. Den slog sönder ett antal stödjande balkar på ett sådant sätt som ingen hade kunnat räkna med tidigare, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Kanade in på tvären
Det är fortfarande oklart vad som orsakade olyckan. Men lastbilen lade sig på något sätt på sidan och kanade in på tvären in i bron. När den kom in mellan brons sidostycken, bågarna som syns på ovansidan, så pressades de ut.
Det orsakade skador på flera balkar på en av de absolut viktigaste punkterna i brokonstruktionen – det ena landfästet. Man har tidigare förstärkt de känsligaste delarna av bron för att de ska kunna klara en smäll i färdriktningen. Men olyckan dagen före midsommar skedde på ett så oväntat sätt.
– Ingen hade tänkt att en långtradare skulle lägga sig på tvären på en bro och trycka sönder den i sidled, säger Bengt Olsson.
Komplex bro
Södertäljebron är som en plattform som lyfts rakt uppåt. Det kräver millimeterpassning på båda sidorna av bron. Det är vid fästena som trycket är som störst. Och det var där lastbilen råkade träffa.
– Den här typen av bro är komplex. Den ska inte bara gå över vatten och en inseglingsränna. Den ska dessutom gå att röra uppåt och nedåt.
Besvärligt svetsarbete
För att komma åt de skadade balkarna med svetsutrustning krävdes att all asfalt och annan beläggning togs bort. Sedan blev själva svetsarbetet besvärligt. Allt arbete måste utföras på plats och bland annat krävs det att man hänger från bron.
Det första smides- och svetsningsarbetet underkändes av Trafikverket. Den nya balken fick monteras bort och arbetet fick börja om.
Dessutom fanns det inga färdiga reservdelar.
– Varje bro är unik. Det ligger inga reservdelar på lager eller på hylla som man kan sätta dit. De måste tillverkas varje gång det händer någonting, säger Bengt Olsson.
Asfalten ska på plats
När allt svetsningsarbetet är färdigt ska asfalt och annat sättas tillbaka. Sedan måste bron testas och kontrolleras in i minsta detalj.
– I och med att bron måste lyftas rakt upp i skyn igen så måste det vara balans i belastningen på hela konstruktionen, så att den lyfts rakt. Blir det lite snett åt ena sidan riskerar man att den fastnar.
”Plockepinnarbete”
Tillsammans innebär alla de här detaljerna ett ”otroligt plockepinnarbete” säger Bengt Olsson.
– Det är mycket räkna, testa och syna. Men vi kör hellre extra säkerhet än gissar att det är okej.
Något exakt datum kan Trafikverket inte ge, men den senaste prognosen är att bron kan öppnas i början av september.