Bland ungdomar är Facebook den viktigaste källan till information. Foto: TT/Janerik Henriksson

Internet viktigare informationskälla än tv

Uppdaterad
Publicerad

Internet har gått om de traditionella medierna som den viktigaste informationskällan. Det visar Internetstiftelsens stora medieundersökning.

– På gymnasiet är det 92 procent av tjejerna som använder Snapchat varje dag. Så det är verkligen en dominerande kanal, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Men det är inte enbart bland yngre som internet blivit den viktigaste informationskällan.

Har gått om tv

För första gången kan Internetstiftelsen i Sverige konstatera att internet är den viktigaste källan till information – och har därmed för första gången gått om tv.

– Jag tror det beror på att vi använder internet alltmer, och känner att vi får den information som vi behöver därifrån. Det kan självklart vara information från de traditionella medierna också – riks-tv och radio har ju information som också postas på internet, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

– Så vi vet inte om folk upplever att det är just är kanalen eller källan som är det viktigast. Men vi ser en väldigt tydlig trend att ju mera vi använder internet, desto viktigare tycker vi att den är som informationskanal, säger han.

Surfplatta och mobiltelefon

Ett par av dem som använder internet varje dag är Olof Dahlbom och Åsa Modig.

– Ja, framför allt på enheter som min surfplatta eller min telefon som jag försöker följa med i nyhetsflödet, säger Olof Dahlbom.

– Jag tittar på nätet och så har jag flashar på Aftonbladet och alla stora nyhetssajter, säger Åsa Modig.

Facebook viktig informationskälla

Ungdomar upp till 25 år rankar Facebook som viktigare informationskällan än både tv, radio och tidningar.

– Fortsätter den utveckling uppåt i åldrarna då kommer Facebook att vara den kanal som är viktigast på internet och bli en slags infrastruktur för information på internet i framtiden, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Samtidigt är det ett kommersiellt företag, tror du att ungdomar tänker på det?

– Nej, jag tror faktiskt inte att ungdomar gör den värderingen. Jag tror att de ser var de får snabbast och – i deras ögon bäst och mest tillförlitlig, och intressant – information och skattar sitt användande därefter. Så nej, jag tror inte de tänker så mycket på det.

”Det är inte min stil”

Men vissa använder inte internet alls. Hans Broman är en av dem.

– Internet, det vet jag inte vad det är. Det är inte min stil alls, säger han.

Är det inte dags att hänga på det tåget då?

– Nej, jag vet inte. Då måste man ju köpa en massa apparater och grejer. Äh det får vara – jag klarar mig med tidningen och tv.

Svenskarna och internet 2016

  • Internetstiftelsens årliga undersökning av medievanor i Sverige utgår från svaren i 3000 intervjuer och baseras på ett slumpvist urval av befolkningen från 11 år och uppåt.
  • 55 procent av deltagarna är män och 48 procent kvinnor. 65 procent bor i stad och 35 procent på landsbygden.

Användningen av sociala nätverk fortsätter att öka

  • 77 procent av internetanvändarna använder sociala nätverk och 58 procent gör det dagligen.
  • De som använder sociala nätverk gör det lite drygt en timme om dagen eller 7 timmar i veckan – flitigast är unga kvinnor mellan 16-25 år med 12 timmar i veckan.
  • Det är väldigt vanligt att besöka sociala nätverk i mobilen, över hälften av alla internetanvändare besöker dagligen sociala nätverk i sin mobil.

Källa: Svenskarna och internet 2016

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.