– Att granska reklamen som sker i bloggar är ett ständigt flöde och vi kommer inte åt den reklam konsumenter möts utav i sina personliga flöden. Så det är en utmaning, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande konsumentombudsman.
Men Gustav Martner, grundare på Digital Reliance, håller inte med om att det är svårt att avgöra vad som är reklam i sociala medier. Han menar att de riktlinjer som Konsumentombudsmannen har tagit fram inte kommer att förändra läget i dag.
– Jag tror inte att barn kommer läsa igenom era riktlinjer. Det räcker inte med det. Vad som behöver göras är att man måste få plattformsägarna att ställa upp på samma idé som vi andra tror på, nämligen att det är skillnad på kommersiell kommunikation och yttrandefrihetsskyddat. När ett barn eller en vuxen får betalt gäller inte samma yttrandefrihet, för det handlar om hur vi vill bygga det här samhället och hur vi vill skapa demokratin.
”Ställ krav på plattformsägarna”
Han vill att större krav ska ställas på de som äger de stora sociala medierna.
– Det som behövs är att politiker, tjänstemän och institutioner behöver ställa krav på de som tjänar pengarna. Man kan inte ställa krav på enskilda bloggare. Man måste ställa krav på plattformsägarna.
Men för att det ska ske behövs lagändringar, säger Cecilia Tisell.
– Om man ska komma åt de stora plattformsägarna som Google och Facebook tror jag att vi behöver ny lagstiftning.