• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Scanpix

Konsumentupplysning för alla

Publicerad

Har du gjort ett dåligt köp eller behöver du råd inför ett viktigt köp? Nu kan alla få hjälp av konsumentrådgivare. I dag invigs en nationell konsumentrådgivning.

Som sjukvårdsupplysningen, fast konsumentrådgivning. Genom att ringa numret 0771-525 525 kan du få hjälp i samband med köp. 15 konsumentrådgivare, med placering på Konsumentverket i Karlstad, kommer att finnas på plats från och med tisdag.

– Det är ju ganska krångligt att vara konsument i dag. Det är en ganska komplex marknad och vi ser att människor handlar alltmer på internet till exempel. Vi har inte riktigt lärt oss det där än, så där behöver man mycket stöd. Vi tror att det finns ett stort behov av den här typen av verksamhet, berättar Cathrin Lundqvist, enhetschef, Hallå konsument.

Oro att kommuner sparar in på konsumentrådgivning

Sedan tidigare har många av landets kommuner egna konsumentrådgivare, men oro finns nu att Hallå konsument medför att allt fler kommuner kommer att spara in på sin konsumentrådgivning.

– Den risken kan man ju inte negligera. Jag tror snarare så att kommunerna kommer att få mer att göra, för vi kommer ju att berätta att konsumentvägledningen finns och vi kommer också att hänvisa konsumenterna till den kommunala verksamheten.

Sveriges konsumenter kritiska

Sveriges konsumenter är en av de organisationer som varit kritiska till Hallå konsument.

– Vi har varit kritiska till det här systemet under utredningstiden, men nu när det kör igång kommer vi att göra allt för att det ska fungera för konsumenterna, säger Sveriges konsumenters ordförande Örjan Brinkman.

Kan du tänka dig att ringa till en konsumentrådgivning?

– Det skulle vara bättre om man gick dit med problemet och fysiskt få tala med dem. Det skulle vara lättare, säger studenten Tom Nsimba.

Studenten Qali Elmi har gjort flera dåliga köp, som hon hade velat ha hjälp med. Hon är positiv till en nationell konsumentrådgivning.

– Det är jättebra och kan lösa många problem.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.