Bo Jansson. Foto: TT

Lärarnas Riksförbund inte nöjt med delbetänkandet

Uppdaterad
Publicerad

Lärarnas Riksförbund anser att Skolkommissionens delbetänkande är ett viktigt första steg – men efterlyser mer konkreta förslag. ”Vi vill ha en nationell finansiering ända ut på skolnivå”, säger ordförande Bo Jansson.

Skolkommissionen presenterade på måndagen sitt delbetänkande där man föreslår en rad åtgärder för att förbättra den svenska skolan.

Bo Jansson, ordförande för Lärarnas Riksförbund och ledamot i kommissionen, är inte nöjd utan anser att kommissionen måste konkretisera förslagen så att de verkligen innebär likvärdiga förutsättningar för alla elever och lärare. Förbundet vill säkerställa en nationell finansiering ända ut på skolnivå, inte bara på kommunnivå.

– Finansieringen ska inte stanna vid kommungränsen, utan måste ske utifrån elevernas behov så att de professionella på skolan, rektorer och lärare, får ta det fulla ansvaret. Det är något som inte har fungerat i kommunaliseringen, det har i stället blivit väldigt olika ute i kommunerna, säger han till SVT Nyheter.

Däremot är han positiv till förslaget om olika karriärsteg för lärarna.

– Det liknar väldigt mycket det som vi också vill ha, flera steg.

Inte tillräckligt

Han håller med om att något behöver göras för att minska segregationen, men är inte säker på att obligatoriska skolval räcker för att komma till rätta med problemet.

– Det är bra att man lyfter frågan, men om det räcker är jag tveksam till. Vi har andra förslag, som att man ska kunna byta skola vid olika tidpunkter.

Viktig signal

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand, som också sitter med i Skolkommissionen, anser att delbetänkandet är viktigt för det fortsatta arbetet med att förbättra skolan.

– Det är en viktig signal att vi i den här breda kommissionen har lyckats att samlas runt ett enhälligt betänkande. Det skapar förutsättningar för politiken om att också kunna enas om en långsiktig och stabil utbildningspolitik, säger hon.

Samtidigt håller hon med om att förslagen måste bli mer konkreta, bland annat när det gäller likvärdigheten inom skolan.

– Men som ett delbetänkande är jag nöjd, särskilt med professionsperspektivet – lärarnas och skolledarnas förutsättningar att göra ett bra jobb – och att vi visar på vikten av systemförändringar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.