Foto: TT

Massiv kritik mot flygskatt

Uppdaterad
Publicerad

”Ogenomtänkt och orättvist”. Förslaget om flygskatt möter kritik från såväl flygbolag som myndigheter och kommuner, visar remissvaren som TT läst.

Flyget i Sverige är i dag helt befriat från bränsleskatt samtidigt som antalet flygresor från Sverige väntas öka.

Men den punktskatt på flygresor som föreslås av en statlig utredning möter stor kritik i de svar som hittills lämnats på remissen.

Enligt Transportarbetareförbundet är en flygskatt som höjer biljettpriset lika mycket för alla passagerare orättvis och slår mot familjer med lägre inkomst.

”Äventyrar jobb”

Även Näringsdepartementets analysmyndighet Tillväxtanalys är kritisk till att flygskatten har utformats som en passageraravgift.

Flera kommuner, som Ängelholm, är också negativa till flygskatt, liksom Svenskt Näringsliv och flygbolaget SAS, som anser att förslaget äventyrar arbetstillfällen.

Myndigheten Trafikanalys föreslår i sin tur att en eventuell lag om flygskatt kan tidsbegränsas för att man samtidigt ska kunna enas om klimatinsatser på global nivå.

Väljarna positiva

Medan en majoritet i riksdagens trafikutskott är kritisk till flygskatteförslaget är väljarna mer positiva, enligt den undersökning som Kantar Sifo gjorde på uppdrag av Naturskyddsföreningen i fjol.

Enligt den är 70 procent ganska eller mycket positiva till en flygskatt.

Väntas minska utsläpp

I november föreslog en statlig utredning en punktskatt på flygresor beroende på flygresans längd.

Den lägsta nivån utredningen föreslår är 80 kronor och ska gälla för varje enkel flygresa inom Europa och även inom Sverige. För resor som är längre än 600 mil föreslås skatten bli 430 kronor.

Skatten skulle bara tas ut vid avresor från svenska flygplatser.

Syftet med skatten är att minska flygets klimatpåverkan genom att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ.

Flygskatten föreslås träda i kraft den 1 januari 2018.

Med skatten väntas utsläppen minska med 0,08- 0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter.

Sista dagen att svara på remissen om flygskatt är den 1 mars.

Källa: TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.