De senaste åren har tågtrafiken plågats av förseningar. Foto: TT

Mattesnille ska få tågen att gå i tid

Uppdaterad
Publicerad

Med hjälp av en smart mattemodell hoppas Stockholmståg att pendeltågen ska bli punktligare. Resenärerna ska också få bättre information i mobilen.

Matematikern Wilhelm Landerholm har jobbat i över två år med att få datorer att ta om hand de enorma datamängder som genereras om alla pendeltåg. Om de är i tid eller försenade och var de befinner sig. Genom att också lägga in historiska faktorer om hur följdförseningar utvecklas och var de svaga punkterna finns, så har han nu utvecklat en datormodell som automatiskt beräknar förseningar. Den matematiska algoritmen kan ge en prognos varje minut för varje enskilt tåg hela två timmar i förväg.

– Om det inte sker någon förändring så uppdateras det varje minut. Om läget förändras får vi en ny skattning och då kan den operativa ledningen eller resenären avgöra om det är något man vill åtgärda genom att till exempel springa till tåget, säger Wilhelm Landerholm.

Prognosen ska även underlätta för trafikplanerarna.

– Det är mycket manuellt arbete idag. Vad vi har är realtidsavläsningar så vi har en ögonblicksbild. Men vi har inget system som kan ge framåriktade prognoser, säger Mikael Lindskog, kommunikationschef på Stockholmståg.

Kan kolla i mobilen

Wilhelm Landerholm säger att det unika med modellen är att den kan behandla stora mängder trafikdata på ett snabbt och effektivt sätt. Modellen skulle kunna användas på alla tåglinjer. Under hösten hoppas Stockholmståg att släppa en mobilapp som ska ge resenärerna minutinformation om enskilda tåg.

– Idag kan det vara så att man ser att det är tjugo minuters försening på Uppsalalinjen. I framtiden kan man då se hur det är med varje enskilt tåg, säger Wilhelm Landerholm.

Mänskliga bedömningar behövs.

Trafikverket samlar information om varje tåg och om kända problem på spåren. Den grundinformationen är offentlig och har nu använts av Stockholmståg för att utveckla det automatiska prognossystemet. Men inga prognoser kan bli bättre än den information som finns till hands påpekar trafikverkets kommunikationschef Bengt Olsson.

– Ingen information som genereras atutomatiskt är bättreän den information man stoppar in. Om det händer något i trafiken så måste vi alltid ha ut en reparatör som gör en bedömning av vad är det här, vad gör vi åt det och hur lång tid tar det? Det ändrar inget tekniskt system på, säger Bengt Olsson.

Wilhelm Landerholm håller med om att många förseningar är svåra att förutsäga.

– Det är ju alldeles sant. Jag kan ju inte förutse att om två timmar kommer växeln i Jordbro att gå sönder.

Värt att skynda?

Därför klarar prognosgeneratorn inte stora sammanbrott i tågtrafiken som orsakas av snöstormar eller nedrivna ledningar som orsakar flera timmars totalstopp. Modellen är gjord för att klara mindre vardagsförseningar.

– Den här modellen är snarare för att förenkla för dig om det är en kvarts försening, så du vet om du ska springa från jobbet för att hinna med ett tidigare tåg, 

Lång väntan på bättre system

Idag finns tre trafikledningssystem för tågtrafiken i Sverige men de systemen pratar inte med varandra. Det gör att Trafikverket bara kan få automatiska prognoser i Norrland. Nu har företaget Alstom fått uppdraget att bygga ett nytt nationellt trafikledningssystem. Men överklaganden har försenat det hela och systemet tros komma igång så smått först 2017. Det tar sedan flera år att införa det över hela landet.

– Den tekniska supporten kommer att underlätta för de som jobbar med det, men om det blir snabbare kan vi inte riktigt avgöra idag, säger trafikverkets kommunikationschef Bengt Olsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.