Cancersjuke Göran Andolf är en av hundratals lurade kunder som SVT berättade om igår. Mest handlar det om äldre som inte har någon ångerrätt eftersom de äger en bit skog eller mark. De binds upp på långa dyra telefonkontrakt av försäljare som bland annat säger att de ringer från deras eget telefonbolag.
”Behövs förändringar”
Telefonbolaget 4one, som lurade Göran, använder Tele2:s nät. Tele2 uppger idag att försäljningsmetoderna är oacceptabla men att man inte kunnat stoppa dem eftersom 4one hyr in sig via ett tredje bolag. Också konsumentminister Per Bolund (MP) reagerar starkt:
– Jag tycker att de här fallen visar att det faktiskt behövs förändringar, för man kan inte ha aktörer på marknaden som agerar på det här vilseledande sättet.
Krav på skriftliga avtal
En ny lag som skulle förbjuda avtal per telefon och kräva att det ska vara skriftliga avtal är nu ute på remiss, och ministern argumenterar för att det är en bra väg att gå.
– Det skulle vara en möjlighet för konsumenterna att läsa igenom och tänka ett tag till. Det är också viktigt att man kan avbryta vilseledande kampanjer, genom att ge större möjligheter för Konsumentverket och konsumentombudsmannen att agera snabbt.
Bolund (MP) efterlyser också synpunkterna från aktörerna i branschen men tycker att konsumentintresset måste väga tungt.
– Man ska inte kunna bli inlurad i affärer utan ska kunna göra medvetna val och så har det uppenbarligen inte varit här, säger han.