160, 256, eller 190 – 320 miljarder kronor. Beräkningarna för hur mycket den nya höghastighetsjärnvägen i Sverige kan komma att kosta är många.
– Det var beräknat på det vi visste då, det var ganska stora intervaller. Det var motiverat eftersom det fanns stora osäkerheter, säger Lena Erixon, Trafikverkets generaldirektör.
Idag presenterade Trafikverket sitt senaste bud. De har en bättre kunskap idag, säger de. Nu beräknar de att den nya järnvägen kommer att kosta 230 miljarder kronor, med reservation för att det kan komma att bli 30 miljarder mer eller mindre.
Faktorer som gör att kostnaden har minskat sedan den senaste prognosen i december 2015 då det beräknades kosta 265 miljarder kronor är bland annat att spåren nu byggs enligt ungefär samma metod som idag. Spåren läggs på krossad sten istället för betong, vilket Trafikverket tidigare räknat på.
För lite kapacitet idag
En av de viktigaste anledningarna som Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon lyfter fram är att skapa mer kapacitet. Dagens spår räcker inte, säger hon.
Med en ny höghastighetsjärnväg hoppas de kunna knyta samman Stockholm, Göteborg och Malmö på ett bättre sätt.
En annan anledning är dagens dåliga punktlighet.
– Svenska snabbtågen X2000 har en punktlighet på 67 procent idag. Det kan man jämföra med höghastighetståg i andra länder ofta ligger nära 100 procent punktlighet, säger Lena Erixon.
Stambanorna rustas
Samtidigt som det satsas på höghastighetsjärnvägen ska de befintliga stambanorna rustas. Nya spår ska byggas parallellt med dagens för att utöka kapaciteten.
Trafikverket har även räknat på att helt bygga om dagens banor istället för att bygga höghastighetsjärnväg på nya sträckor. Det alternativet skulle kosta omkring 130 miljarder, enligt deras beräkningar.