Många svenskar har drabbats av oseriösa teleoperatörer, där man som kund lockas att flytta över sitt abonnemang, med löften om exempelvis lägre samtalstaxa. Ibland sker det med aggressiva försäljningsmetoder som helt strider mot branschens egna regler.
Men det nya abonnemanget kan medföra höga avgifter och kan dessutom vara mycket kostsamt att avsluta.
Telefoni är en samhällsviktig tjänst som alla är beroende av, menar Sara Andersson, avdelningschef på Post– och telestyrelsen. Och i många fall är telefoni kopplad livsuppehållande tjänster som till exempel trygghetslarm.
– Handlingsplanen täpper till de sista hålen för lurendrejeribolagen att ta sig in på marknaden, säger Sara Andersson.
En av tio oseriös
I dag kontrolleras merparten av det svenska telenätet av de sex företag som alla står bakom handlingsplanen: AllTele, TDC, Tele2, Telenor, Telia och 3. Dessa företag hyr i sin tur ut delar av sitt nät till mindre operatörer.
Det finns i dag omkring 400 registrerade teleoperatörer i landet, enligt Post– och telestyrelsen. Uppskattningsvis ett hundratal levererar telefoni till egna kunder. De flesta av dessa mindre operatörerna är seriösa men det finns ett tiotal som får mycket klagomål riktade mot sig.
I och med den nya handlingsplanen kan företag som använder sig av påträngande försäljningsmetoder eller systematiskt bearbetar äldre personer för att de ska flytta sina abonnemang komma att förlora rätten att hyra nätkapacitet från de sex stora operatörerna.
– I dag har vi ingen avtalsrättslig grund för att säga upp avtal. Men det är vår ambition att denna möjlighet skrivs in i framtida avtal, säger Mats Lundqvist affärsområdeschef på Telenor.
Det är ett branschproblem, menar Mats Lindqvist och det är först när branschen som helhet tar ansvar för en etisk försäljning som man blir av med problemet.