Bristerna inom Postnords posthantering har aldrig har varit större än under 2016, enligt tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS). I våras kom under 90 procent av alla A-postbrev fram i tid, normalt sett ligger siffran på omkring 94 procent.
Samtidigt vittnar fackförbundet Seko, som organiserar majoriteten av Postnords anställda, om toppstyrning, otillräcklig bemanning och brister i det nya konceptet för postutdelning.
Håller med om bristerna
I somras lade PTS fram en studie, där myndigheten pekar ut en rad brister hos Postnord.
Erika Ahlqvist, chef för distrubution på Postnord, påpekar att innehållet i rapporten speglar situationen under 2015 och första delen av 2016. Men hon håller med om PTS slutsatser.
– Ja, rapporten bygger på våra egna iakttagelser. Vi hade väldigt stora omställningar under 2015 och gjorde väldigt stora förändringar som fick kvaliteten att skaka till. Vi har jobbat otroligt hårt hela året och kommit upp på banan på många punkter. Vi har inte alls samma situation nu som tidigare, säger hon.
Säkrare sortering
Hon räknar upp en rad åtgärder som vidtagits:
- Rättningar i sorteringslogiken – hur man läser och tolkar adresser på brev. Det ska minska risken för att breven hamnar hos fel mottagare.
- Säkrare bemanning, så att det inte uppstår luckor vid sjukdom.
- Samordning av paket- och brevhanteringen, så att de rent fysiskt hamnar under samma tak runt om i landet.
- Arbetet pågår fortlöpande med att anpassa verksamheten för större försändelser (paket).
Nya tjänster
Samtidigt håller Postnord på att anpassa sitt erbjudande så att det ska vara mer relevant för kunderna.
– Vi kommer att lansera ett antal nya tjänster där du som mottagare ska ha större valfrihet i hur du tar emot dina paket och försändelser. Det kan innebära att vi öppnar upp fler ombud, ger möjlighet att välja ombud och tid för hemleverans.
Hur kommer det här att minska problemen med brev som hamnar fel eller inte kommer i tid?
– Det kommer hjälpa oss genom att vi sorterar rätt, har tillräcklig bemanning och delar ut breven så att mottagaren får sina försändelser som förväntat.
Facket hävdar att Postnord är toppstyrt och inte tar hänsyn till lokala förhållanden. Vad säger du om det?
– Det gäller att titta på geografiska förutsättningar. Där jobbar vi med att göra undantag när det är lämpligt. Jag tycker att vi har en fungerande process och att det är tråkigt om facket inte tycker det.
Det riktas hård kritik mot er, bland annat i sociala medier. Vad säger du om det?
– Jag kan bli ledsen över den ton som man uttrycker ibland. Vi har jättemånga duktiga kolleger som sliter hårt där ute. Men samtidigt har vi brustit, så då kan jag förstå att man blir ledsen och irriterad.
Var tycker ni att ni har brustit mest?
– Uppenbarligen har vi ju brustit mest i att vi inte har levererat som förväntat. Då lever vi inte upp till våra kunders förväntan.
”Andra aktörer gör fel”
Erika Ahlqvist säger också att Postnord har misslyckats med att förklara för kunderna hur företaget påverkas av digitaliseringen och hur många aktörer som verkar på den svenska marknaden.
– Det är även andra aktörer som gör fel.
Men 85 procent av klagomålen till PTS rör ju er.
– Det är klart att vi är störst på marknaden, men det är inte alltid lätt att veta om det är vi eller en annan aktör som delat ut posten.
Slutar dela ut brev
I Örebro har Postnord beslutat att sluta dela ut post i flera fastigheter, eftersom belysningen inte anses vara tillräckligt bra och brevinkasten för tröga och smala. Fastighetsägaren säger sig ha försökt förhandla med Postnord, utan resultat.
Postnord hävdar att beslutat inte är någon form av besparingsåtgärd.
– Nej, det är en arbetsmiljöfråga. Våra medarbetare kan få förslitningsskador som inte går att reparera. Det är inte lämpligt att sträcka sig för högt upp upprepade gånger eller att läsa i mörker. Om brevinkastet är för trångt och slår igen kan du göra illa fingrarna.