– Detta är en arbetsseger för Sveriges lärare, rektorer och elever. Ansträngningarna har gett resultat och detta ska vi nu bygga vidare på, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.
Gustav Fridolin påpekar dock att man är långt ifrån nöjda, eftersom ojämlikheten i svensk skola växer.
– Bakgrund och hemförhållanden spelar fortfarande en stor roll för elevers prestation. Detta är ett stort orosmoln, säger utbildningsministern.
Tapp i Fysik
Anna Ekström, gymnasieminister och tidigare generaldirektör för Skolverket är överlag nöjd med resultaten, men påpekar att det finns en del arbete kvar att göra.
– Vi ser ett fortsatt kunskapstapp i fysik. Vi ser att Sverige presterar i nivå med internationellt genomsnitt men ändå är det ett försämrat resultat.
Ekström talar om att det har gjorts insatser på matematikområdet.
– Det man tänker på är Alliansens matematiklyft, men även huvudmän som gjort insatser. I fysik är det inte alls samma kompetensutveckling som i matematik. Det stämmer till eftertanke att vi ska ha en hållbar inriktning för kompetensutveckling, säger hon.