Stefan Löfven inledde presskonferensen med att understryka hur viktig klimatfrågan är.
– Klimatutmaningen är vår tids ödesfråga.
Totalt satsar regeringen nästan 13 miljarder de kommande fyra åren. Men då är redan tidigare presenterade satsningar inräknade. Och bara 1,8 miljarder för nästa år, 2017. Den största delen av investeringarna är planerade 2019-2020, det bygger ju på att den nuvarande regeringen sitter kvar efter nästa val.
Nästan 6 miljarder till järnvägen
Finansminister Magdalena Andersson (S) säger att det nu sker en dramatisk ökning av miljöbudgeten, 73 procent högre än under Alliansregeringen.
– Sveriges ambition är att bli ett av de första fossilfria länderna i världen. Det är det moraliskt riktiga, men också vägen framåt. Det kräver satsningar, säger Stefan Löfven.
– Det är med stor stolthet Miljöpartiet är med och presenterar den här budgeten, säger vice statsminister Isabella Lövin.
5,9 miljarder avsätts för drift och underhåll av järnvägen. 700 extra miljoner till supermiljöbilspremien.
– Resor och transporter måste bli fossilfria, säger Lövin.
Vill minska koldioxidutsläppen med en miljon ton
Enligt ministern för internationellt utvecklingssamarbete och klimat, Isabella Lövin (MP), handlar regeringens åtgärder om att minska de årliga utsläppen av koldioxidekvivalenter med en miljon ton.
Stefan Löfven avslutade presskonferensen med följande ord:
– Vi tar ansvar för att möta klimatutmaningar, istället för att sänka skatter och skära ned. Vi tar ett ledarskap inför omvärlden.
Knutson: ”Ville visa upp enad front”
SVT:s inrikespolitiske kommentator Mats Knutson kommenterade i efterhand presskonferensen.
– Visst är det en stor klimatsatsning, men det är bara 1,8 miljarder nästa år. Totalsumman, 12,9 miljarder, sträcker sig över fyra år. Det är ju ett val emellan. Summan utgår från att det är samma regering efter valet, sa han.
Knutson menar vidare att dagens pressträff i hög grad handlade om att visa en enad front och hjälpa Miljöpartiet att förbättra sitt anseende.
Försiktigt positiv
Naturskyddsföreningens (SNF) ordförande Johanna Sandahl är försiktigt positiv till satsningen på miljön, men vill att regeringen lägger mer pengar på järnvägen. SNF hoppas därför att den kommande infrastrukturpropositionen innehåller sådana satsningar.
– Underhållet är väldigt eftersatt, det drabbar både godstrafiken och persontrafiken. Det är en väldigt konkret åtgärd som kräver enorma resurser. Det är många miljarder per år som behöver investeras för att klara de utmaningar som är kopplade till järnvägen, säger Sandahl till TT.
Klimatsatsningar 2017-2020
Regeringen föreslår nya klimat- och miljösatsningar på totalt 12,9 miljarder kronor uppdelat på fyra år, från 2017 till 2020, i höstbudgeten. Det handlar om satsningar inom fossilfria resor, förnybar energi och internationella satsningar.
De fördelas på drygt 1,8 miljarder 2017, 1,5 miljarder 2018, 4,5 miljarder 2019 samt nästan 5 miljarder 2020. Då räknas också tidigare presenterade satsningar in för de aktuella åren.