Sågspån och halm – det är av sådana råvaror etanol ska tillverkas i framtiden. I Sverige var man tidigt ute med försök att jäsa cellulosa till sprit. Satsningarna kostade många miljarder, men någon tillverkning kom aldrig igång. Enligt Pål Börjesson är det nu länder som Indien, Kina och Brasilien som blir först med kommersiell tillverkning.
– Tekniken funkar. I princip skulle Sverige kunna bygga en anläggning i morgon som skulle bära sig ekonomiskt.
Självförsörjande
Han är professor i miljö- och energisystem vid Lunds tekniska högskola och hävdar att Sverige i skulle kunna bli självförsörjande på hållbara transportbränslen, tillverkade av rester från skogsindustrin eller odlade på outnyttjad jordbruksmark. Dessutom att den förädlingsindustri som detta kräver skulle vara ekonomiskt lönsam för samhället.
Liknande tongångar hördes från svenska politiker i början av 00-talet, men numera är det knäpptyst. Åtminstone om etanolen, trots att det aldrig varit tydligare att de fossila bränslena måste ersättas med förnybara – och det snabbt.
Nu fruktar Pål Börjesson att Sverige slarvar bort möjligheterna samtidigt som den infrastruktur som byggts upp för etanolbränslet E85 håller på att monteras ned:
– Staten har fortfarande möjlighet att gå in med enkla styrmedel och visa att man tror på etanolen. Men händer inget tror jag tyvärr att det snart är kört.
Osaklig kritik
E85 brottas dock med ett skamfilat rykte, en baksmälla efter etanolboomen på 00-talet. Kimatnyttan blev ifrågasatt och föroreningar i bränslet orsakade motorproblem. Både politiker och konsumenter tappade intresset. I dag är försäljningen av E85 försvinnande liten, trots att bränslet fortfarande går att tanka på de flesta mackar. Tragiskt, menar Pål Börjesson.
– En del tekniska problem var barnsjukdomar, annat del av en negativ kampanj som i efterhand visade sig vara osaklig. I dag finns varken miljömässiga eller tekniska skäl att välja bort E85 – tvärtom. Alla hållbara system behövs om vi ska lyckas ersätta bensin och diesel.