På Domnarvet i Borlänge tillverkades länge räls till den svenska järnvägen. Men mellan åren 1976 och 1982 gick något fel, rälsen som tillverkades då har börjat spricka.
I en rapport från 2004 skriver dåvarande Banverkets utredare att rälsen som gjordes i Domnarvet under den perioden är skadad av vätgassprickor som uppkom i tillverkningen.
Synliga sprickor
Det som till en början var mindre tillverkningsfel har gjort att rälsen när den blivit gammal riskerar att få stora sprickor. Ibland så långa som 10 meter.
Det senaste året har problemen eskalerat. Sprickorna har i flera fall varit synliga för blotta ögat när besiktningsmännen upptäckt dem.
– Sprickorna var angripna av rost, vilket tyder på att de legat i spåret i åtminstone ett par månader, konstaterade banverkets utredare (nuvarande Trafikverket).
120 mil av den skadedrabbade rälsen finns på järnvägsnätet i dag. Bland annat ligger den på Södra stambanan, Västra stambanan och Bergslagsbanan. Sträckor där bland annat snabbtåget X2000 kör.
Vet du mer?
Eller känner du till andra missförhållanden inom järnvägen?
Tipsa våra granskande reportrar: