Foto: SVT

Rälsen delar sig på mitten

Uppdaterad
Publicerad

Ansvariga inom Trafikverket har länge känt till problemet med sprickor i rälsen och nu har läget blivit akut. Gamla dokument avslöjar att orsaken till sprickorna är fel som uppkom när rälsen tillverkades på slutet av 1970-talet

På Domnarvet i Borlänge tillverkades länge räls till den svenska järnvägen. Men mellan åren 1976 och 1982 gick något fel, rälsen som tillverkades då har börjat spricka.

I en rapport från 2004 skriver dåvarande Banverkets utredare att rälsen som gjordes i Domnarvet under den perioden är skadad av vätgassprickor som uppkom i tillverkningen.

SVT granskar järnvägen

Synliga sprickor

Det som till en början var mindre tillverkningsfel har gjort att rälsen när den blivit gammal riskerar att få stora sprickor. Ibland så långa som 10 meter.

Det senaste året har problemen eskalerat. Sprickorna har i flera fall varit synliga för blotta ögat när besiktningsmännen upptäckt dem.

– Sprickorna var angripna av rost, vilket tyder på att de legat i spåret i åtminstone ett par månader, konstaterade banverkets utredare (nuvarande Trafikverket).

120 mil av den skadedrabbade rälsen finns på järnvägsnätet i dag. Bland annat ligger den på Södra stambanan, Västra stambanan och Bergslagsbanan. Sträckor där bland annat snabbtåget X2000 kör.

Vet du mer?

Eller känner du till andra missförhållanden inom järnvägen?

Tipsa våra granskande reportrar:

Oskar Jönsson och Kjell Lundström

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet