En av kritikerna är Tågoperatörerna, en branschorganisation för bolagen som i dag kör tåg på järnvägen, där bland annat SJ, de regionala tågföretagen och bolag som fraktar gods ingår.
– Man blir både upprörd och förvånad att skicket på järnvägen är så dåligt. Det här måste hanteras snarast så vi kan köra säkert, säger Björn Westerberg, vd för Tågoperatörerna.
”Där får det inte finnas brister”
Den sträcka som är värst drabbad av problemen med sprucken räls är den hårt trafikerade södra stambanan mellan Mjölby och Hässleholm, där X2000 kör i 200 kilometer i timman på utdömd räls.
– Södra stambanan är ju pulsådern för svensk järnväg och på den får det inte finnas några som helst brister. Här måste det beslutas vad som behöver göras när det gäller den spruckna rälsen, säger Björn Westerberg.
Inte glada över sänkt hastighet
I det interna dokument från Trafikverkets expertgrupp som SVT tagit del av varnar man för katastrofala konsekvenser av sprickorna i rälsen – och föreslår omedelbart att hastigheten på spåren sänks.
– Att sänka hastigheten är ju förstås en lösning som vi inte är glada över, för det drabbar våra kunder, både persontrafik och gods, säger Björn Westerberg.
Vet du mer?
Eller känner du till andra missförhållanden inom järnvägen?
Tipsa våra granskande reportrar: