Foto: TT

Rekordmånga klagomål mot nytt telefonbolag

Uppdaterad
Publicerad

Gamla luras in i telefonabonnemang de inte vill ha. De krävs på femsiffriga belopp med hot om inkasso. Telefonbolaget 4one har fått rekordmånga klagomål och beskrivs som ”fullständigt oseriöst”.

– Under mina 17 år i den här branschen har jag nog inte sett något som är så utstuderat och som skapar så höga kostnader för enskilda personer som det här, säger Telekområdgivarnas vd Mattias Grafström till SVT Nyheter.

Huvuddelen av de drabbade är äldre, och en gemensam nämnare är att de äger skog- eller jordbruksfastigheter. Det gör att 4one betecknar dem som företag – och därmed har de ingen ångerrätt. När de vill bryta avtalen har 4one skickat slutfakturor på 10.000-15.000 kronor.

Kritiserade telebolaget 4one

– Jag är bara en liten skogsägare, jag äger en liten skogsbit bara, säger Crister Söderlind som fick sitt abonnemang överflyttat efter att bolaget övertalat hans hustru över telefon.

– Vi har bestridit avtalet och vill ha det upphävt, och de säger det är juridiskt bindande och kommer med hot.

Problem större än någonsin

SVT granskade för tre år sedan liknande försäljningsmetoder hos andra företag, varav flera snabbt försvann från marknaden. Det mest uppmärksammade, Telephon Sverige AB, försattes till slut i konkurs.

Men nu är problemen enligt Telekområdgivarna större än någonsin, genom 4one och andra bolag med liknande metoder. Enligt Crister Söderlind inledde 4one samtalet med hustrun med en ren lögn.

– När han ringde upp utgav han sig för att vara från vårt telefonbolag!

”Fullkomligt oseriöst”

SVT Nyheter hittar liknande uppgifter bland de mer än 100 anmälningar som gjorts till Telekområdgivarna, Konsumentverket och Allmänna Reklamationsnämnden:

”Säljaren sa att han kom från Telia.”

”Säljaren utgav sig att ringa från min nuvarande operatör.”

”Här fick jag en uppfattning att personen ringde från Telia.”

”De uppgav att de skulle ta över från Glocalnet.”

”Säljaren talar osanning om att de har gått samman med min operatör Phonera.”

– De exempel vi sett tyder på att det är fullkomligt oseriöst, säger Mattias Grafström på Telekområdgivarna.

Svaret: Har infört nolltolerans

4one Telekom har under två veckor skjutit upp frågan om en intervju med SVT. I mejl skriver man att man följer ett noggrant avtalsmanus där man är tydlig med varifrån man ringer, man har slutat skicka ut höga slutfakturor och man han brutit samarbetet med flera säljare och en säljchef. I dag har man ”noll-tolerans mot oklar försäljning” och har släppt ett stort antal kunder som bestridit sina avtal, heter det.

Tipsa oss!

SVT Nyheter granskar 4one och andra bolag som ägnar sig åt telefonförsäljning till äldre. Skicka gärna tips till mikael.grill.pettersson@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kritiserade telebolaget 4one

Mer i ämnet