Reklamen har vandaliserats flera gånger och Storstockholms lokaltrafik (SL) har extra bevakning. Samtidigt planeras en demonstration som väntas locka tusentals deltagare.
– Protesterna är säkerligen det bästa de hade kunnat föreställa sig på SD:s kommunikationsavdelning. Målet var naturligtvis att det skulle bli väldigt kontroversiellt och få mycket uppmärksamhet, säger Niclas Lövkvist.
”Kränker romer”
Demonstrationen hålls på Norrmalmstorg i Stockholm på tisdagskvällen. Den riktar sig mot att SL upplåter annonsplats åt Sverigedemokraternas kampanj.
– Man normaliserar rasism och det är vi trötta på, säger Emir Selimi, ordförande för organisationen Unga romer och en av kvällens talare.
SL hade vid lunchtid fått närmare två tusen klagomål på reklamkampanjen. SL:s riktlinjer för reklam säger att budskap som kan uppfattas som stötande för en folkgrupp inte får förekomma. Det gäller dock enbart kommersiell reklam och inte politisk, enligt SL.
– Vi tittar på yttrandefrihetslagstiftningen och har inte kunnat bedöma att det här budskapet strider mot den, säger Jesper Pettersson på SL:s presstjänst.
– Det handlar inte om yttrandefrihet, utan om att man kränker bara en viss grupp och det är romer. De mest utsatta i Europa, migranter som kommer hit och försöker överleva. Hur skulle det inte vara stötande? säger Emir Selimi.
JK-beslut inom kort
På tisdagseftermiddagen hade justitiekanslern (JK) fått in 56 anmälningar, och JK kommer nu att utreda om kampanjen är ett tryckfrihetsbrott.
– Det tryckfrihetsbrott som då kan komma ifråga är hets mot folkgrupp. Vi prioriterar sådana ärenden, och inom två veckor, kanske redan denna vecka, bör vi ha ett beslut, säger David Löfgren, föredragande vid JK.
Han påpekar att JK hade ett liknande ärende i fjol, där en SD-affisch med budskapet ”stoppa det organiserade tiggeriet” inte bedömdes som hets mot folkgrupp.
– Det var för att det inte var riktat mot en folkgrupp, säger David Löfgren.
Vem som skulle fällas om det blir en fällande dom är dock inte helt klart enligt David Löfgren.
– Tryck- och yttrandefrihetsrättslig reglering är ganska komplicerad. Och just vid tryckfrihetsbrott, som det det här då skulle vara om det vore brottsligt, så skulle det handla om tryckfrihetsbrottet hets mot folkgrupp och då finns en legal ansvarskedja. Man får titta på om det finns en angiven författare eller utgivare, finns ingen kan det vara tryckaren som är ansvarig och i sista hand kan den som sätter upp reklamen vara ansvarig. Det är inte helt lätt att avgöra, säger han till Svenska Dagbladet.
Vänsterpartist anmäld
Reklamombudsmannen hade på tisdagen fått 36 anmälningar.
– Samtliga är avvisade eftersom vi enbart prövar kommersiell reklam, säger Gunilla Welander, jurist på reklamombudsmannen.
Vänsterpartisten Hanna Gunnarsson, lokalpolitiker i Lund, uppmanade på måndagen till vandalisering av SD-kampanjen: ”Riv ner, klistra över, förstör!” skrev hon på Twitter. I dag har sverigedemokraten Ted Ekeroth, ordförande för partiets avdelning i Lund, anmält V-politikern för uppvigling, skriver sydsvenskan.se.