SJ har drabbats av tekniska problem som gör det omöjligt att köpa tågbiljetter via telefon, på hemsidan samt i butik. Det skriver SJ själva på hemsidan.
”Detta beror på tekniska störningar hos vår leverantör av it-tjänster. Vi vet ännu inte när störningen är åtgärdad. Vi beklagar detta och gör allt vi kan för att det snart ska gå att köpa biljett igen.”
Vid 14.10-tiden på torsdagseftermiddagen försvann meddelandet från SJ:s hemsida. Men enligt Jenny Spets på SJ:s presstjänst är problemet ännu inte helt löst.
– Vi ser inte problemet som helt löst än, men vi har givetvis högsta prio på detta och hoppas att det snart är åtgärdat. Vi felsöker fortfarande.
Vad tror ni att felet beror på?
– Det kan vi inte svara på i dagsläget.
Ser ni att det finns någon koppling till flygtrafikens tidigare problem?
– Det finns ingen anledning att anta det.
De som ska resa med SJ och inte har köpt någon biljett uppmanas att bara gå på tågen utan biljett.
– Man går på så löser man det från fall till fall. De ska inte behöva påverkas.
Måste man betala en extraavgift?
– Nej, vi har en rutin för sådana här tillfällen.
På Twitter har SJ nu meddelat att bokningstjänsterna åter fungerar.
– Det var en driftrelaterad störning i våra bokningssystem som orsakade problemet. Det är tekniska saker i vårt system som nu är åtgärdat, säger Jenny Spets.
Kan problemen ha orsakats utifrån?
– Det finns ingen anledning att anta det.