När en elev inte kan tillgodogöra sig undervisningen och det får konsekvenser i form av att man inte når kunskapskraven ska kommunerna sätta in stöd och extra anpassningar snabbt, men här brister kommunerna, menar Skolverket efter SVT:s granskning.
– Det här är ett område med otroligt stora brister. Det är väldigt vanligt att Skolinspektionen ger förelägganden kring att skolorna inte lever upp till bestämmelserna, säger Ulrika Lundqvist, Skolverkets ansvariga för frågor om riktade insatser.
Skolverket lyfter ofta fram att kommunerna måste ta ett mycket större ansvar för att eleverna får de förutsättningar de behöver.
– Elever och föräldrar har rätt att kräva att när en elev får svårigheter och inte kan tillgodogöra sig undervisningen ska rektor se till att det görs en utredning där man verkligen kartlägger elevens behov och utifrån det tillsätter insatser som beskrivs i ett åtgärdsprogram och kontinuerligt följer upp, säger Ulrika Lindqvist i SVT:s Aktuellt.
Ulrika Lindqvist efterlyser bättre kompetens på skolorna i att se vad det är i skolans miljö som skapar problem för eleverna.
SVT har utan sökt ansvariga på SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, för en kommentar till kritiken, men SKL vill inte ställa upp för en intervju.