Vid en presskonferens under eftermiddagen inledde Skyways VD Mikael Wångdahl med att beklaga att styrelsen igår tvingades fatta beslut om att ställa in betalningarna och att begära bolaget i konkurs.
-För alla passagerare som drabbats vill jag beklaga djupt att de blivit drabbade och eftersom vi inte har någon hjälp att erbjuda får vi hänvisa till resebyråer och eller kortföretag med eventuella ersättningsanspråk.
Enligt Wångdahl har åttio procent av resenärerna omhänderatgits av SAS och andra bolag under dagen.
Borgenärerna och de anställda i fokus
Konkursförvaltaren Mats Emthén berättade att hans huvuduppdrag nu blir att ta hand om borgenärernas intressen samt att ta hand om alla anställda som drabbats.
-Trots att jag har flera konkurser bakom mig är arbetet med den här ett unikt uppdrag. Skyways startade redan på 1940 talet och har sedan bytt namn ett par gånger och jag tror att det är det näst största regionala flygbolaget i Sverige.
Enligt Emthén har Skyways drygt 300 anställda som nu kommer att sägas upp.
-Vi kommer att arbeta för att de ska få ut pengar genom den statliga lönegarantin, vilket kan ske om cirka fem till tio dagar.
Mats Emthén menar att det är svårt att svara på om passagerarna får sina pengar tillbaka men han säger att det finns risk att resenärerna förlorar sina pengar.
Var på väg att hamn på rätt köl
Skyways VD Mikael Wångdahl berättar att det var först vid ett styrelsemöte klockan nio igår kväll som ägarna meddelade att de inte tänkte skjuta till mer pengar till bolaget.
-Vi var mitt i en omstruktureringsplan och behövde få det kapital som vi räknat med i planen.
Den 3:e maj försattes Cimber Sterling, Skyways danska systerbolag, i konkurs.
-Vi misstänkte då att vi kunde drabbas men fick besked av ägarna att de skulle fortsätta att stötta Skyways.
Men istället fattade ägaren Mansvell Enterprises alltså beslut om att inte skjuta till mer kapital.
-Styrelsen får svara på varför de fattade det beslutet. Vi har gått med förlust men har också minskat förlusten och var en bra bit igenom arbetet för att hamna på rätt köl igen, säger Mikael Wångdahl.