Victor Muller berättade att han kände sig mållös över att stå där, att de lyckats ro affären i hamn. Han och Spyker blev intresserat av Saab när affären med Koenigsegg gick om intet.
På ett tidigt stadium blev han imponerad av företaget och dess anställda, och han lovade Saab:s vd Jan-Åke Jonsson att göra allt som stod i hans makt för att kunna köpa Saab.
Han menade att den stora utmaningen är att göra Saab lönsamt igen. Först måste Saab lära sig stå på egna ben igen efter alla år med GM.
-Men vi ska inte förvänta oss så mycket på kort sikt, sa Victor Muller.
Spyker och Saab ska fungera som självständiga bolag men jobba mycket nära varandra. Spyker kan bland annat bidra med entreprenörskap, sa Muller, som menade att Saab har stora möjligheter till framgång.
Saab-chefen lättad
Saab:s vd Jan-Åke Jonsson sa att han var glad över att framtiden nu var tryggad för Saab, och han tackade alla som stöttat företaget.
-Men nu har vi mycket att göra, sa Saab-chefen. Vi ska inom kort lansera nya 9-5 och få en bra start. Men vi måste också titta framåt på nya modeller.
Jan-Åke Jonsson tror inte att det inte behövs några uppsägningar alls på Saab, utan räknar med att ha ungefär den personalstyrka Saab haft tidigare.
Spyker ska, enligt källor till Rapport, göra Saab till ett sportigare och mer exklusivt bilmärke.
Spyker tänker bilda ett nytt bolag, Saab Spyker Automobiles, som ska driva märket Saab framöver.
Den svenska regeringen har gett lånegarantier, nu ska bara Europeiska Investeringsbanken och EU-kommissionen säga ja, vilket de väntas göra.
Spyker Cars betalar 74 miljoner dollar i köpeskilling, motsvarande 537 miljoner kronor, för Saab. Första betalningen sker när affären blir helt klar, enligt planerna den 15 februari eller dessförinnan. Resten betalas den 15 juli enligt Spyker.
GM får preferensaktier värda 326 miljoner dollar, motsvarande cirka 2,4 miljarder kronor. Preferensaktier är en sorts lån eller obligation och ger i stort sett inget inflytande, men rätt till utdelning.
Nils Edman