På många håll i landet är problemen med postutdelningen stora, vilket slår hårt mot privatkunder när brev försvinner och försenas.
Klagomålen och synpunkterna till tillsynsmyndigheten Post och telestyrelsen, PTS, har ökat med 33 procent, från 638 klagomål år 2014 till 847 klagomål 2015. Men Postnord vill inte ännu offentliggöra statistiken från 2015.
Nu väljer Post- och telestyrelsen att skärpa övervakningen av statliga Postnord.
– Vi kan konstatera att detta är ett allvarligt problem, dels beroende på omfattningen och dels beroende på att det pågått under så lång tid. Inte ens kortsiktigt har Postnord kommit tillrätta med problemen, säger Sten Selander, chef för postavdelningen på Post- och telestyrelsen.
Kerstin drabbades dubbelt
En av de drabbade är Kerstin Häggkvist som flyttade från Kiruna till Nyköping förra året. Efter fyra månader på den nya adressen fungerar eftersändningen av hennes post fortfarande inte. Inga brev har delats ut – utan endast reklam och postorderkataloger. Trots att hennes namn står på brevinkastet och i porten och trots att hon gjort flera klagomål till Postnord.
– De ifrågasatte om jag verkligen gjort en adressändring, om jag hade namnet i porten och på brevinkastet, säger Kerstin.
”Jag var gråtfärdig”
Kerstin fick nog när hon nyligen beställde ett nytt kontokort efter att ha blivit utsatt för ett kontokortsbedrägeri. Det nya bankkortet dök inte upp utan skickades i stället till en adress i Stockholmsområdet.
– Jag var gråtfärdig då jag behövde mitt bankkort. Jag kunde inte handla mat och jag kunde inte få tag på kontanter, säger Kerstin.
Först när SVT Nyheter började ställa frågor om Kerstins problem så ringde ansvarig chef på Postnord i Nyköping upp henne och beskrev problemet som ”maskinellt” och att det nu skulle åtgärdas.
Uppsala, Gävle och Stockholm värst
De största problemen finns idag enligt Postnord i Uppsala, Gävle och vissa förorter till Stockholm. Och det är omställningen till maskinell postsortering i kombination med en omorganisation av brevbärarna som är orsaken till problemen att brev försenas.
Postnord har därför rationaliserat att allt färre brev skickas och brevbärarna som tidigare sorterade en stor del av brevvolymen ska nu enbart dela ut posten.
– Vi har på ett antal platser haft en hel del problem och vi har brustit i rutiner och haft systematiska avvikelser i vår tekniska utrustning. Men på det totala skulle jag inte säga att vi inte har en situation där det är dåligt överallt, på det totala är det bra, säger Erika Alquist, chef för distribution på Postnord.
PTS inte nöjda
Men ansvariga på Post- och telestyrelsen, PTS, är inte nöjda och skärper nu övervakningen av Postnord. I stället för att årsvis redovisa kvalitetsrapporter kommer PTS begära kvalitetsrapporter månadsvis. För ett brev ska enligt postlagen vara framme vardagen efter det läggs på brevlådan. PTS kan också förelägga om vite men det är inte ett alternativ, enligt Sten Selander på PTS.
– Det skulle sannolikt leda till kostsamma domstolsprocesser och de pengarna kommer till bättre användning om man åtgärdar problemen, säger Sten Selander.