– Vi har fått ligga stilla ett tag för att vänta in rätt tidpunkt mellan två lågtryck. Vilket är precis vad vikingarna hade gjort på sin tid, säger skeppets svenske kapten Björn Ahlander till TT.
Vikingaskeppet Draken Harald Hårfagre, döpt efter den kung som enade Norge på 900-talet, skulle ha avseglat från vikingabyn Avaldsnes i Haugesund på söndagen, men fick invänta bättre väder.
I vikingarnas spår
Skeppet ska färdas mot USA via Island, Grönland och Newfoundland, i spåren av Leif Eriksson och andra vikingar. Det är en resa med utmaningar. Enligt Björn Ahlander, som tidigare arbetat bland annat som riggchef på Ostindiefararen Götheborg, är en av resans kritiska punkter passagen över Nordatlanten. Och det är bråttom:
– Vi har en månad på oss, eftersom den enda glipan för att inte få stångas mot lågtryck och hårda vindar är i maj. Då har man en god chans att ta sig över.
Genom farliga vatten
Skeppet reser med en följebåt. Händer något med skeppet har följebåten enbart en livräddande funktion. Björn Ahlander säger att även om han och besättningen, sammanlagt 33 män och kvinnor, är väl rustade, kommer svåra förhållandena att råda.
– Vi ska ta oss genom världens farligaste vatten, bland annat runt Grönlands sydspets, med mycket is och kyla. Vi har inget skydd, det är ett öppet skepp. Händer det något så är det oerhört allvarligt.
Draken Harald Hårfagre har utrustats med moderna navigationsinstrument, men man har också med sig historiska hjälpmedel som släploggar och magnet- och solkompass.
– Vi är väldigt medvetna om att allt kan slås ut, elektronik och saltvatten är inte bästa kompisar. Så nu har vi navigeringsmetoder från vikingarna, från 1700-talet och 2016, säger Björn Ahlander.
Draken Harald Hårfagre är det största så kallade långskepp som byggts i modern tid. Båtbygget påbörjades 2010 och färdigställdes 2012. Bakom projektet ligger den norske affärsmannen Sigurd Aase, med rötter i Haugesund och ett stort intresse för historia och kultur.