Påstår SVT Nyheter att alla sociala medier-profiler bryter mot lagen och lurar barn? Den bilden kan man lätt få av några inlägg från Youtube-profiler som reagerat mot vår granskning av reklamen i sociala medier, däribland Clara Henry och Axel Palm. Svaret är enkelt. Nej, vi påstår inte att alla profiler bryter mot lagen och lurar barn. Vi påstår inte heller att alla klipp som visas i våra inslag är exempel på brott mot marknadsföringslagen. Däremot har vi berättat om ett nytt medielandskap där det ofta är svårt att avgöra vad som är betalda budskap, och vi har granskat ett antal kampanjer som inte haft en tydlig markering om att det handlar om reklam.
Ett annat påstående är att SVT Nyheter försökt få unga sociala medier-profiler att bryta mot lagen. Inte heller detta är korrekt. Vi testade ett webbverktyg där annonsörer kan beställa kampanjer i sociala medier, men vårt test var konstruerat så att det i slutänden inte skulle uppfylla lagens krav på marknadsföring. Dels eftersom den påhittade kampanjen gällde en produkt som egentligen inte finns, dels eftersom avsikten med kampanjen aldrig var att sälja någon produkt utan att testa ett annonsverktyg. Ingen bröt med andra ord mot lagen.
När vi berättar om konkreta exempel på bristande annonsmarkering, eller illustrerar vårt test av verktyget, så har vi valt att inte namnge de aktuella profilerna. Detta eftersom vi vill sätta fokus på myndigheternas, företagens och lagstiftarnas ansvar i den nya medievärld där gränserna mellan mötesplats och marknadsplats ser annorlunda ut än tidigare.Naturligtvis har vi också sökt ett antal profiler med intervjuförfrågningar, och publicerat flera intervjuer där de får ge sin syn på dessa frågor. Bland dem som avböjt medverkan finns Clara Henry. Vi gör gärna en intervju med henne vid tillfälle – liksom vi tänker fortsätta att både granska och bevaka debatten om dessa viktiga frågor.