Trots att cirka 900 piloter vid midnatt drogs in i en konflikt om kollektivavtal ser den ut att knappt bli märkbar för resenärer på svenska flygplatser. Foto: TT

Utökade åtgärder i flygkonflikt

Uppdaterad
Publicerad

Cirka 900 piloter drogs vid midnatt in i en konflikt om kollektivavtal. Men konflikten ser ut att knappt bli märkbar för resenärer på svenska flygplatser.

Striden mellan Svensk Pilotförening (SPF) och bemanningsföretaget Global Employer Company (GEC) gäller kollektivavtal för piloterna hos de senare. GEC hyr ut personal till den brittiska lågprisflygjätten Flybe, som i sin tur anlitas av SAS.

SPF-medlemmarna i GEC lägger ned arbetet under torsdagar, söndagar och måndagar, enligt den nya konfliktåtgärden, som följer på resultatlös medling och en övertidsblockad som har pågått en vecka. I dag ställs sex SAS-avgångar in mellan Arlanda och Ronneby, Åbo och Vasa.

Svår överblick

Det blir även sympatiåtgärder som omfattar cirka 900 piloter på sex andra flygbolag som bland annat innebär en blockad mot övertidsarbete och arbete på lediga dagar.

Vad det innebär för resenärer på svenska flygplatser kan Swedavia, som driver de större flygplatserna i Sverige, inte svara på ännu.

– Vi har lite svårt att överblicka exakt hur det påverkar, säger Henrik Kelfve vid Swedavias pressjour till TT på torsdagsmorgonen.

– Konflikten är ju något komplicerad och vi vet inte om flygbolagen kan ta in annan personal som går på ett annat avtal.

Tre av bolagen – Malmö Aviation, Braathens Regional och Apollos charterflygbolag Novair – har dock meddelat att deras flyg kommer att avgå som planerat. Ett fjärde, Tuifly, påverkas inte på torsdagen, men kanske framöver.

– Vi kommer att se till att våra kunder kommer dit de ska. Effekten kan bli att det kan bli förseningar, säger Leyla Öfwerström, pressinformator på Tuiflys ägare Fritidsresor.

Fler SAS-flyg kan komma att påverkas, uppger bolagets pressjour, men i nuläget väntas alla avgå som planerat.

Inget kollektivavtal

Som motåtgärd till sympatiåtgärderna har arbetsgivarparten Svenska Flygbranschen varslat om lockout för SPF:s medlemmar från och med lördag.

GEC har inget kollektivavtal för piloterna. Förutom att löner och andra villkor ska fastställas, är en stöttesten för SPF när, var och hur ofta piloterna ska äta.

– Som det är nu har GEC möjlighet att schemalägga dem upp till 13 timmars tjänstgöring med en enbart en kort matrast på 20 minuter under flygning, säger SPF:s förhandlingschef Tommy Larsson.

SPF kräver att piloterna åtminstone ska kunna äta ett varmt mål mat om dagen efter fem, sex timmars tjänstgöring.

– Och det ska vara en regelrätt matrast på marken, säger Tommy Larsson.

Fakta: Bolagen som påverkas

Vid midnatt trädde nya konfliktåtgärder i kraft i SPF:s strid om ett kollektivavtal med Global Employer Company (GEC).

Bland annat vidtogs sympatiåtgärder i form av blockad mot övertidsarbete, arbete på lediga dagar och positioneringsflygningar med inhyrda flygbolag för cirka 900 SPF-anslutna piloter på sex bolag:

  •    Malmö Aviation (påverkar inte torsdagens avgångar)
  •    Amapola (oklar påverkan)
  •    Braathens Regional (flyger åt Malmö Aviation, påverkas inte)
  •    SAS (oklar påverkan)
  •    Charterflygbolaget Novair (påverkas inte)
  •    Charterflygbolaget Tuifly (påverkas inte på torsdagen)

Källa: Svensk Pilotförening (SPF), Malmö Aviation, Apollo

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.