Enligt en Sifoundersökning, där 1.000 personer tillfrågats, svarar 29 procent att de valt bort tågresandet just för att förseningsrisken är så stor. Storstadsinvånare är mer benägna att välja andra färdsätt än landsortsbor.
”Eftersatt under lång tid”
Trafikverkets presschef Anna Lihr säger att den svenska järnvägen är gammal och sliten och att det tar tid att ordna problemen med tågtrafiken.
– Vi har ingen annan agenda än att vi vill ha ett så väl fungerande järnvägsnät som möjligt, men återigen, det tar tid att komma tillrätta med det som har varit eftersatt under en lång tid, säger Anna Lihr, som pekar på att pågående åtgärder också påverkar trafiken.
Förseningarna ökar
Trafikverket, tågföretagen och andra aktörer inom branschen har tillsammans drivit ett projekt för att öka punktligheten för tågtrafiken, och öka kundernas förtroende. Projektet har pågått sedan september 2013 och målet är att 95 procent av tågen ska gå enligt tidtabell år 2020.
Men trots kraftsamlingen har tågförseningarna ökat, tvärtemot projektets intentioner. Under 20 månader har punktligheten för tågen varit 90,2 procent, mot 91,1 procent under lika lång tid före projektstarten, enligt Svenska Dagbladet.