Kostnaderna för den personliga assistansen har ökat kraftigt. Därför har regeringen tillsatt en utredning och gett Försäkringskassan i uppdrag att redan i år bryta utvecklingen av antalet assistanstimmar.
Ansvarig minister Åsa Regnér (S) hävdar att det beror på att det är assistansföretag som gör vinst och lägger pengarna på annat.
Två av utredningarna som Åsa Regnér hänvisar till handlar om ersättningssystemet, alltså hur assistansbolagen får betalt. En statlig utredning från 2014 och en ISF-rapport från 2015. De drar, enligt ministerns pressekreterare, slutsatsen att ”timschablonen sedan 2009 har blivit högre än vad som motiverats av kostnads- och löneutvecklingen och att utformningen av assistansersättningen innehåller drivkrafter, både för den assistansberättigade och för anordnarna, att öka antalet beviljade timmar”.
Föråldrade siffror
Men intresseorganisationen Vårdföretagarna hävdar att dessa uppgifter i dag är helt irrelevanta. Timschablonen, alltså hur mycket betalt assistansföretagen får per timme, har inte ökats i takt med löneutvecklingen i år.
– Det är skit. De siffrorna är föråldrade och ifrågasatta. Vi har aktuella och riktiga siffror, det är bara att fråga, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef på Vårdföretagarna.
”Inte en så lönsam bransch”
Vårdföretagarna har gjort en egen undersökning, där de frågat samtliga medlemsbolag hur mycket pengar de lägger på marknadsföring. Den visar att cirka 60 miljoner, alltså 2 promille av kostnaden för assistansersättningen, går till marknadsföring. I deras enkät, där 125 av 250 medlemsföretagen svarade, uppger tre av tio företag att de gör reklam eller marknadsföring för sitt företag. De flesta svarar att de inte har råd.
– Jag tror att när politiker kritiserar assistansföretagen så tror man att det är en väldigt lönsam bransch och att det är stora vinster. Det är fel. Det är lätt att ta reda på, säger Håkan Tenelius.
Eftersom de inte får full ersättning för ökade löner i årets budget, och eftersom många har ung personal som inte längre får rabatt på arbetsgivaravgiften för så har assistansföretagen det tufft nu, uppger Vårdföretagarna.
Vinst på 3,5 procent
Tre av de största företagen i branschen beräknar en vinst i år, på den delen av företaget som har personlig assistans, på som mest 3,5 procent. En del av pengarna används till fler jurister, till konsulter och till reklam, det menar Barn- äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér.
– När det gäller jurister så vet vi för övrigt att man anställer många jurister på de här bolagen. I den utredning vi har tillsatt så har utredare i uppgift att titta på om juristerna skulle kunna var frikopplade från företagen och anordnarna. För vi tycker att det är viktigt att brukarna har ombud som kan driva deras sak, men frågan är om man kan koppla bort dem från anordnarna för att verkligen se till att det är fristående jurister, säger ansvarig minister Åsa Regnér till SVT Nyheter.
Sorgligt med fabricerad fakta
Men enligt Vårdföretagarna har knappt ett av tio företag har jurister anställda, och en genomsnittlig kostnad för jurister bland Vårdföretagarnas medlemsföretag utgör mindre än 0,5 promille av de totala kostnaderna för assistansen, visar deras kartläggning. Det motsvarar cirka 15 miljoner kronor av de 30 miljarder som reformen kostar.
– Det är väldigt sorgligt när det fabriceras den här typen av fakta om branschen, det är lätt att ta reda på hur det verkligen ser ut, säger Håkan Tenelius.