Volvochefens slutsats är att det blir för dyrt att anpassa dagens motorer till kommande krav på lägre utsläpp av koldioxid och kväveoxid, säger Samuelsson i en intervju med den tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung.
– Sett i dagens perspektiv så kommer vi inte utveckla en ny generation dieselmotorer, säger Håkan Samuelsson.
LÄS MER: Därför är dieselns dagar räknade
Däremot kommer Volvo att fortsätta med de dieselmotorer som är i produktion. Volvos nuvarande fyrcylindriga motorfamilj har tillverkats sedan 2013 och enligt Frankfurter Allgemeine kommer den att fasas ut senast 2023.
LÄS MER: Dieselbilar kan förbjudas i tyska städer
Samuelsson, som tidigare ifrågasatt dieselmotorns framtid målar upp en bild där det stora teknikskiftet mot elbilar och hybrider kommer att inträffa runt 2020. Volvo satsar på elektrifiering och fler hybridmodeller i framtiden och deras första rena elbil väntas bli klar för försäljning 2019.
LÄS MER: ”Dieselavgaserna skadar barns hjärnor”