• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Mikael Bäckström, åklagare i fallet mot busschauffören som körde olycksbussen 2017. Foto: TT/SVT

Åklagaren: ”Regelverket bör ses över”

Uppdaterad
Publicerad

Chauffören som körde den olycksbuss som 2017 krävde tre skolbarns liv hade jobbat flera tidiga morgonpass veckan innan han satte sig i nattbussen till fjällen. Nu höjs fler röster för att reglerna för nattkörningar ska ses över, bland annat från åklagaren som åtalat chauffören.

Plusredaktionen har tittat närmare på den allvarliga bussolycka utanför Sveg som i april 2017 orsakade tre skolbarns död.

Chauffören som körde bussen hade jobbat morgonpass med att köra skolbuss måndag till torsdag och sedan jobbat eftermiddag på fredag. Sent på fredagseftermiddagen fick han uppdraget av sin arbetsgivare att köra dubbeldäckaren full med skolungdomar natten mot söndag.

Bussolyckan i Härjedalen

”Uppenbar risk”

Redan i början av 2018 presenterade Statens haverikommision sin utredning av olyckan, som bland annat föreslog att arbetstidsreglerna bör ändras. Den ståndpunkten får nu medhåll av både Statens väg- och transportforskningsinstitut och av åklagaren som åtalat busschauffören.

– Jag kan ju tycka att det är uppenbart att det är risk att chauffören blir påverkad av trötthet och får en nedsatt koncentration. Men samtidigt så är det här i enlighet med de regler som gäller, säger Mikael Bäckström, kammaråklagare och ansvarig för transportfrågor på åklagarmyndigheten.

”Chauffören i beroendeställning”

Han har väckt åtal mot chauffören eftersom polisutredningen visat att chauffören varit för trött för att köra säkert.

Däremot har Mikael Bäckström inte gått vidare med utredningen mot Bergkvara buss eftersom han inte kunnat styrka att bolaget brutit mot arbetstidsreglerna. Trots det säger han att det fanns risker med hur bolaget planerade den 71 mil långa resan mellan Skene och Klövsjö.

– Chauffören har det yttersta ansvaret för säkerheten, men han står också i beroendeställning till bolaget, säger han till Plusredaktionen.

Vad tycker du om regelverket? 

– Man bör såklart se över det för att förbättra säkerheten inför framtiden.

Chauffören åtalas – inte bussbolaget

Chauffören är åtalad för bland annat vållande till annans död. I åtalet står det: 

“NN har under färden i väsentlig mån brustit i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingats av omständigheterna genom att framföra bussen trots att han till följd av till följd av trötthet haft nedsatt koncentration och vaksamhet, vilket har påverkat hans förmåga att framföra bussen säkert och hålla den på vägen. Men planeringen av resan är av allt att döma laglig eftersom Bergkvara buss följt kör- och vilotidsreglerna inför resan.”

Chauffören nekar till brott.

Se mer om busschaufförernas arbetstidsregler i Plus i SVT Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bussolyckan i Härjedalen

Mer i ämnet