Enligt EU-förordningen 261/04 gäller följande:
- Om flygförseningen överskrider tre timmar eller blir helt inställt har resenären rätt till ersättning.
- Beloppet beror på flygsträckans längd.
- För att slippa betala ut ersättning måste flygbolaget bevisa att förseningen beror på omständigheter som är extraordinära och att de då har gjort allt som står i deras makt för att resenären inte ska drabbas.
Oavsett om flyget blev inställt eller kraftigt försenat så finns det två typer av ersättning som du kan få: kompensation och skadestånd.
Kompensation
Enligt EU:s regler gäller vissa bestämda belopp i euro.
- 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer,
- 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa,
- 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.
Skadestånd
Om din flygning ställs in kan du ha rätt till ersättning för kostnader du har fått på grund av den inställda flygningen. Du måste kunna bevisa vilka kostnader du har haft och kostnaderna måste vara kopplade till händelsen för att du ska kunna begära ersättning för dem.
Du kan inte få ekonomisk ersättning för psykiskt lidande, besväret att behöva vänta, obehagskänslor eller liknande på grund av det inställda flyget.
Det högsta belopp som du kan få i ersättning för dina utgifter är motsvarande 6 017 euro.
Hos Hallå konsument hittar du allt du behöver veta om ditt flyg blev inställt eller försenat.