Efter bilvärderingen – hotas med olaglig inkasso

Uppdaterad
Publicerad

Tusentals svenska konsumenter har fått fakturor på bilvärderingar de inte velat göra. De som försökt bestrida har då fått hot om inkasso från ett företag som enligt Datainspektionen inte har rätt att bedriva inkassoverksamhet i Sverige.

När Britt Dahlin skulle sälja sin bil gick hon in på en bilvärderingsajten Autopriser.net för att se vad den var värd. Men trots att hon inte alls velat betala för att få bilen värderad, så fick hon ändå en faktura på cirka 800 kronor. 

–Så fort jag fick fakturan så skrev jag till företaget att jag inte har velat köpa någonting av dem. De svarade då att det står tydligt att det kostar pengar och att jag får skylla mig själv, säger Britt Dahlin. 

Konsumtion på nätet

–Jag var så arg, det är oförskämt att bete sig som de gör. Men jag vågade inte låta bli att betala när de började hota med inkasso.

LÄS MER: Hurmycket.com toppar konsumenternas klagolista 2017

3000 missnöjda konsumenter 

Britt Dahlin är långt ifrån ensam. Många fler konsumenter vittnar om hur de har fått fakturor om bilvärderingar som de aldrig beställt och att de sedan inte har kunnat ångra sig. Totalt har närmare 3000 klagomål kommit in till Konsumentverket, Hallå konsument och Konsument Europa. 

Både Konsumentverket och Konsument Europa har också gått ut och varnat för Autopriser.net. Detta trots att det tydligt står på hemsidan att tjänsten kostar pengar. 

–Många av de som klagar säger att de stött på tjänsten via pop-up-fönster i sociala medier, där inte samma tydliga information finns, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa, som har följt ärendet. 

–Kanske har man fyllt i registreringsnumret, men då märkt att det kostar pengar, och trots att man inte gått vidare på sajten så har numret registrerats. 

Jolanda Girzl menar att personerna bakom sajten då har kunnat använda sig av registreringsnumret för att kolla med svenska myndigheter vem som äger bilen. 

–Dessa uppgifter använder de sen för att skicka fakturorna. Det är en raffinerad metod.

LÄS OCKSÅ: Så skyddar du dig som konsument på nätet

”Olaglig inkassoverksamhet” 

De konsumenter som bestridit fakturorna har då fått inkassokrav från den estländska juristbyrån Storm & Mets, som hotar med att ta saken till estnisk domstol om man fortsätter att bestrida. 

Men enligt svenska Datainspektionen, som ansvarar för tillsynen av inkassoverksamhet i Sverige, har de ingen rätt att göra så. Enligt EU:s regler så ska en tvist mellan en konsument och en näringsidkare avgöras i konsumentens hemland.  

–Storm & Mets menar dock att de ska följa estniska lagar och regler, säger Josefine Paulie, jurist på Datainspektionen. 

Datainspektionen har nu polisanmält Storm & Mets för att bedriva olaglig inkassoverksamhet. Det är första gången det görs av ett utländskt bolag. 

–Men trots att vi har polisanmält dem så är det viktigt att man som konsument bestrider alla krav man får emot sig. Låter man det ligga så kan man få stora problem, säger Josefine Paulie.

LÄS MER: Åklagaren: ”Mycket möjligt brottsligt – men svårt att utreda”

TV: Plus konfronterar inkassoföretagets ägare: ”Jag har en tvillingbror”

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Konsumtion på nätet

Mer i ämnet