Daniel Monsén är lättad efter domen som friar familjen, men tycker att mätbolaget kommit lindrigt undan. Foto: SVT

Familjen frias efter felmätning

Uppdaterad
Publicerad

Mätbolaget mätte upp fel area av familjens lägenhet inför försäljning, och köparna krävde skadestånd. Nu frias familjen.

– Vi är obeskrivligt glada. Det är som ett dåligt kapitel i en dålig film som vi nu kastar i papperskorgen, säger en lättad Daniel Monsén till SVT:s konsumentredaktion Plus.

– Nästa gång vi säljer en lägenhet så ska vi definitivt inte låta mäta upp något, det kan vi lova.

Plus granskar bostadsaffärer

Areauppgiften visade sig felaktig

Det var när familjen Monsén tog in en fastighetskonsult för att mäta upp boarean av sin Stockholmslägenhet i samband med försäljning som allt började.

Drygt ett år efter försäljningen visade det sig nämligen att konsulten hade mätt fel och att lägenheten var tre kvadratmeter mindre än vad som stod i mätbeviset. Och köparna stämde familjen på omkring 300 000 kronor för de förlorade kvadratmetrarna.

Tingsrätten har nu slagit fast att skillnaden i area verkligen var att betrakta som ett fel, och att varken Monséns eller köparna hade någon anledning att ifrågasätta den uppgift som stod i mätbeviset inför försäljningen.

Reklamationen gjordes för sent

Men tingsrätten kommer också fram till att om boarean var viktig för köparna så borde de ha kontrollmätt uppgiften så snart de fått tillträde till lägenheten. Reklamationen har därför gjorts för sent.

Daniel Monsén är lättad över att ha vunnit målet, men menar samtidigt att mätbolaget klarat sig lindrigt undan.

– Faran ligger fortfarande latent för andra som vill teckna mätbevis. Jag vill verkligen än en gång varna svenska folket för mätbevis, det är lurigt och ingen vet fortfarande vart det här kommer ta vägen.

Det är ännu oklart ifall köparna kommer att överklaga domen, som enligt rättsexperten Jan Leidös bedömning lägger förhållandevis stort ansvar på både köpare och säljare, jämfört med mätbolaget.  

Mätbolaget har tidigare kommenterat att man inte ser det som företagets ansvar att Monséns hamnat i en rättsprocess. Företaget menade även att familjen inte lidit någon ekonomisk skada till följd av mätfelet.

Se hela det uppföljande reportaget om familjen Monsén i Plus i SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bostadsaffärer

Mer i ämnet