– Vi är obeskrivligt glada. Det är som ett dåligt kapitel i en dålig film som vi nu kastar i papperskorgen, säger en lättad Daniel Monsén till SVT:s konsumentredaktion Plus.
– Nästa gång vi säljer en lägenhet så ska vi definitivt inte låta mäta upp något, det kan vi lova.
Areauppgiften visade sig felaktig
Det var när familjen Monsén tog in en fastighetskonsult för att mäta upp boarean av sin Stockholmslägenhet i samband med försäljning som allt började.
Drygt ett år efter försäljningen visade det sig nämligen att konsulten hade mätt fel och att lägenheten var tre kvadratmeter mindre än vad som stod i mätbeviset. Och köparna stämde familjen på omkring 300 000 kronor för de förlorade kvadratmetrarna.
Tingsrätten har nu slagit fast att skillnaden i area verkligen var att betrakta som ett fel, och att varken Monséns eller köparna hade någon anledning att ifrågasätta den uppgift som stod i mätbeviset inför försäljningen.
Reklamationen gjordes för sent
Men tingsrätten kommer också fram till att om boarean var viktig för köparna så borde de ha kontrollmätt uppgiften så snart de fått tillträde till lägenheten. Reklamationen har därför gjorts för sent.
Daniel Monsén är lättad över att ha vunnit målet, men menar samtidigt att mätbolaget klarat sig lindrigt undan.
– Faran ligger fortfarande latent för andra som vill teckna mätbevis. Jag vill verkligen än en gång varna svenska folket för mätbevis, det är lurigt och ingen vet fortfarande vart det här kommer ta vägen.
Det är ännu oklart ifall köparna kommer att överklaga domen, som enligt rättsexperten Jan Leidös bedömning lägger förhållandevis stort ansvar på både köpare och säljare, jämfört med mätbolaget.
Mätbolaget har tidigare kommenterat att man inte ser det som företagets ansvar att Monséns hamnat i en rättsprocess. Företaget menade även att familjen inte lidit någon ekonomisk skada till följd av mätfelet.
Se hela det uppföljande reportaget om familjen Monsén i Plus i SVT Play.