Foto: Shizuo Kambayashi/AP/TT

Panasonic: ”Svårt att bedöma om det är fel på produkten”

Uppdaterad
Publicerad

Kundens mätning visade att kyl- och frysskåpet från Panasonic drog dubbelt så mycket energi som angivet. Men det bevisar inte att det är fel på produkten, enligt Panasonic.

– Det är svårt att bedöma om det föreligger något fel på vår produkt men det kan naturligtvis inte uteslutas innan vi undersökt den vidare, säger Christer Ericsson, PR-ansvarig på Panasonic Nordic till Plus.

LÄS MER: Energisnålt kylskåp drog dubbelt så mycket som angivet

Enligt Christer Ericsson är det en missuppfattning att den årsförbrukning som anges på en produkt är detsamma som dess faktiska förbrukning. Den angivna årsförbrukningen tas fram genom standardiserade tester som är gemensamma för alla tillverkare.

Men eftersom den faktiska förbrukningen påverkas mycket av hur man använder skåpet och var det placeras så bör energimärkningen, enligt Christer Ericsson, främst ses som ett jämförelsevärde när man väljer mellan olika produkter i butik.

Christer Ericsson drar en liknelse till bilars bränsleförbrukning som också påverkas mycket av hur ägaren kör bilen, till skillnad mot exempelvis en tv, där förbrukningen är mer förutsägbar.

”Generellt sett inte rimligt”

Men är det verkligen rimligt att skåpet ska dra dubbelt så mycket energi som angivet värde?

– Nej, generellt sett är det inte rimligt, men det är jättesvårt att fastställa att det verkligen drar dubbelt så mycket, just på grund av alla saker som kan ske runtomkring. Hur man använder det och hur tillförlitlig mätaren är. Skåpet måste testas i testlabb för att man ska kunna göra en rättvis jämförelse.

Det låter som att det är omöjligt att som konsument veta om ens kyl- och frysskåp verkligen drar rätt?

– När en konsument står i butiken så visar energimärkningen hur olika produkter förbrukar under likvärdiga förutsättningar. Men om en konsument har dörren öppen i en timme om dagen hemma, och en annan har den öppen i fem minuter, så är det är klart att det blir en skillnad i förbrukningen jämfört med märkningen.

Den  aktuella kunden är elektronikingenjör och extremt medveten om sin elkonsumtion så det är inte sannolikt att han skulle haft dörren öppen i en timme.

– Jag säger inte att det är att han haft den öppen i en timme utan det är bara ett exempel på vad som påverkar. För att kunna veta om det är fel på kylskåpet eller mätmetoden, eller om det är användandet som påverkar, så måste man testa enligt standard.

”Förbrukning en konsekvens av användning”

Om energideklarationen bara refererar till ett extremt kontrollerat labbscenario, kan man då som kund alls förvänta sig att den ska säga något om ens vardag?

– Jag är ledsen om jag låter tjatig, men det beror hela tiden på användandet. Tittar du i samtliga tillverkares bruksanvisningar så står det alltid ”beroende på användning”. Det finns inget som säger att denna energiförbrukning är den faktiska. Så kyl- och frysskåp är extremt komplexa när det gäller just den här delen.

– Gällande informationen till kund så kan det nog göras väldigt mycket bättre, inte bara gällande kylskåp utan även andra produkter där handhavandet spelar stor roll. Det är klart att det är jättesvårt att som normal konsument ta reda på så mycket fakta bakom för att få siffrorna att vara rimliga. Det förstår jag. Det kan säkert branschen generellt jobba mycket bättre med.

Men om man hårdrar det, så är det sannolikt kundens eget fel om produkten drar mer än det angivna värdet?

– Jag tycker inte man ska säga att det är ens eget fel. Du använder ju en produkt på ett sätt som du är bekväm med. Så jag skulle hellre säga att det är en konsekvens av hur man använder produkten.

”Försöker tillmötesgå konsumenten”

Panasonic har hur som helst köpt tillbaka det aktuella skåpet från kunden. Ifall fler kunder upplever samma problem, kommer de också få pengarna tillbaka?

– Varje fall måste bedömas individuellt. Är det något som vi kan konstatera är felaktigt eller att man inte kommer överens så är det klart att vi försöker tillmötesgå konsumentens krav. Så är det.

Den här modellen verkar ha utgått. När försvann den ur ert sortiment?

– I början på det här året, på nordisk basis.

Kan ni bevisa att det inte hade något med energiförbrukningen att göra?

– Nja, det kan vi göra. Det är ett stort beslut som tagits på Europanivå och det gäller inte bara det här skåpet. Vi kommer inte jobba med några av de stora vitvarorna längre på den nordiska marknaden så det har inget med det här skåpet att göra.

LÄS MER: Energimyndigheten: ”Låter väldigt mycket”

Se inslaget om det energinsnåla kylskåpet i Plus, SVT2, den 18 april kl 20:30 eller i SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.