• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Trafikforskaren kritisk mot hur busschaufförer får jobba nattetid

Uppdaterad
Publicerad

De regler som styr hur länge en busschaufför får köra på natten är inte anpassade för säkerhet och bygger inte på det som forskning har visat om trötthet. Det menar Anna Anund, forskningschef på Statens väg- och transportforskningsinstitut.

I april 2017 inträffade en allvarlig bussolycka utanför Sveg som orsakade tre skolbarns död. Olyckan inträffade efter att chauffören jobbat hela natten och nu inleds rättegången mot chauffören.

Chauffören hade enligt åklagaren följt gällande kör- och vilotidsregler, men polisutredningen visar att han trots det var för trött för att köra säkert. Själv nekar chauffören till brott. Nu säger både åklagaren och forskningschefen på Statens väg- och transportforskningsinstitut, Anna Anund, att reglerna bör ses över.

Bussolyckan i Härjedalen

– Reglerna är inte anpassade för säkerhet. Det är en konkurrenslagstiftning, säger Anna Anund i SVT:s konsumentprogram Plus.

Samma regler dag och natt

Chaufförer måste ta 45 minuters rast efter 4,5 timmes körning. Men när det gäller nattarbete har de reglerna inte stöd i forskningen, säger Anna Anund.

– Reglerna ser ju likadana ut för dag- och nattarbete. Och från den forskning som vi har gjort vad gäller trötthet så vet vi att 4,5 timmar på natten är ganska lång tid.

Menar du att den lagstiftning som finns inte tar hänsyn till det ni forskare vet?

–Ja, det skulle jag vilja säga. Man har inte vägt in trötthet som en riskfaktor när man pratar kör- och vilotider. Framför allt inte de här biologiska faktorerna som att vi blir tröttare mitt i natten.

“Inte säker körning”

Anna Anund menar också att kombinationen av arbetstid och körtid är ett problem. Chaufförerna får köra i 9 eller 10 timmar på ett arbetspass. Men efter 4,5 timme måste de ta 45 minuters rast.

Om chauffören blir trött och känner att de måste stanna innan 4,5 timmar kanske hen måste ta en till rast senare. Det kan innebära att chauffören inte kommer fram innan arbetstiden (som är en annan reglering) tar slut eller att företaget måste kalla in en ny chaufför.

– Den lagstiftning som vi har nu snarare gör att föraren tvingas köra hela 4,5 timmar och även om det är inom gällande lagstiftning är det inte en säker körning, säger Anna Anund.

Se mer om busschaufförernas arbetstidsregler i Plus i SVT Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bussolyckan i Härjedalen

Mer i ämnet