Uppdatering: Sedan publiceringen av den här artikeln har försäkringsbolaget Folksam både tagit på sig att betala själva renoveringskostnaderna på 22 000 kronor och att ersätta Lars-Åke Eriksson med drygt 9 000 kronor för besväret.
– Man tar inte hänsyn till människor. Företag ska inte få hålla på och dra ut på processen så att man ska behöva leva så här så länge, säger Lars-Åke Eriksson.
Det var i juni förra året som Lars-Åke i Märsta upptäckte att det rann missfärgat vatten från taket när han stod och rakade sig i badrummet i sin bostadsrätt i Märsta. Han kontaktade genast bostadsrättsföreningens inhyrda förvaltare, som i sin tur kontaktade Folksam där både föreningen och Lars-Åke själv har sina försäkringar.
Förvaltaren skickade ut personal som kom ut mätte i badrummet och konstaterade fuktskador i taket. Det blev starten till en långdragen process.
– Man mäter, man river delar av badrumsväggen, mäter igen, river mer, ställer in en torkfläkt och plastar in delar av badrummet. Så där håller det på, berättar Lars-Åke Eriksson.
LÄS MER: Förvaltaren om sitt ansvar: ”Unikt komplicerat läge”
Underkänner rapport – vägrar betala
I november visar mätningarna äntligen att fukten är borta och Lars-Åke Eriksson hoppas få tillbaka sin dusch. Men försäkringsbolaget Folksam kräver att skadeorsaken ska utredas noggrannare innan återställningen av badrummet kan påbörjas. Dels för att få reda på om Folksam verkligen är ersättningsskyldiga och dels för att inte riskera att bygga in en eventuell skada.
Så förvaltaren kopplar in en konsult, och undersökningarna fortsätter. I mitten på februari i år konstaterar konsulten att läckan måste kommit från vattenledningarna, något som i så fall borde täckas av bostadsrättsföreningens kollektiva försäkring.
Men Folksam håller inte med. De fortsätter hävda att skadeorsaken inte är bevisad och meddelar att de därför inte kommer betala ut någon ersättning – varken från föreningens fastighetsförsäkring, det kollektiva bostadsrättstillägget, eller från Lars-Åkes egen hemförsäkring.
– Ja, det som känns är ju att man betalat dyra premier i många år och varit dem trogen i 25 år, med alla sina försäkringar. Och så behandlar de oss så här. Naturligtvis blir man ju arg, säger Lars-Åke Erisson.
Folksam ändrar sitt beslut
När Plus kontaktar Folksam för att höra vad de grundar sin bedömning på så ändrar sig bolaget, och kommer fram till att föreningens kollektiva försäkring ska ersätta skadan utifrån de slutsatser som kommit fram i konsultens rapport.
LÄS MER: Folksam: ”Vi har varit oaktsamma”
Se mer om den utdragna duschhistorien i Plus den 4 april.
Tipsa Plus!
Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.