Förvaltaren: ”Unikt komplicerat läge”

Uppdaterad
Publicerad

Försäkringsbolaget krävde bevis för vad som orsakat skadan, men förvaltarens utredningar underkändes gång på gång. I kläm hamnade Lars-Åke Eriksson, som stod utan dusch i nio månader efter att en läcka upptäckts i hans badrum.

Uppdatering: Sedan publiceringen av den här artikeln har försäkringsbolaget Folksam både tagit på sig att betala själva renoveringskostnaderna på 22 000 kronor och att ersätta Lars-Åke Eriksson med drygt 9 000 kronor för besväret.

När Lars-Åke Eriksson i Märsta upptäckte en vattenläcka i sin bostadsrätt i juni förra året så krävde försäkringsbolaget Folksam att skadeorsaken skulle utredas och bevisas innan badrummet kunde återställas.

LÄS MER: Tvingades leva utan dusch i nio månader

”Ingen hänsyn till de boende”

Eftersom Lars-Åkes bostadsrättsförening har en inhyrd förvaltare, så landade ansvaret för utredning på dem. Men utredningen i Lars-Åkes badrum drog ut rejält på tiden, något Lars-Åke är kritisk till.

– Man tar inte hänsyn till oss boende som ska behöva leva så här under så lång tid. Företag ska inte få hålla på och dra ut på processen, säger Lars-Åke Eriksson.

Ulrika Norlin är förvaltningschef på Storholmen Förvaltning. Förvaltaren Storholmens roll gentemot bostadsrättsföreningen är att koordinera mellan boende, föreningen, entreprenörer och försäkringsbolag.

– Det går alltid att kommunicera tydligare med de inblandade men eftersom skadeorsaken inte har kunnat fastställas så har processen dragit ut på tiden och det är väldigt olyckligt. Tur i oturen så sitter Lars-Åke i föreningens styrelse så han har haft bättre insyn i ärendet än om han enbart varit boende, säger Ulrika Norlin.

Hon menar också att det faktum att den boende suttit på dubbla stolar, som drabbad och styrelsemedlem, kan ha bidragit till att förlänga processen.

”Svårt att säga vem som bär ansvar”

– Om någon bär huvudansvaret för att utredningen har dragit ut på tiden är svårt att säga, då försäkringsbolagens villkor kräver skadeorsak och trots upprepande försök att få fram skadeorsaken genom olika entreprenörer har den tyvärr inte gått att fastställa, säger Ulrika Norlin.

– I våra ögon är det ett unikt komplicerat läge som uppstått, men tittar vi på ärendet i backspegeln och ställer det mot konsekvenserna mot den enskilda boende så är det klart att alla parter som är inblandade bör fundera hur liknande komplicerade skador ska hanteras i framtiden.

LÄS MER: Folksam ändrar sitt beslut: ”Vi har varit oaktsamma”

Se mer om den utdragna duschhistorien i Plus den 4 april.

Här hittar du Plus i SVT Play.

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.