Det är några av detaljerna som framkommit efter Försvarsmaktens egna utredning av händelsen, som utspelade sig i somras. Där riktas massiv kritik mot båtchefen och kommendörkaptenen, som enligt utredarna ”konsekvent har åsidosatt lag, förordning, författning samt interna regler och riktlinjer”
Den Karlskrona-baserade stridsbåten skulle transporteras från väst- till östkusten och valde att åka genom Göta Kanal, trots att den vägen både är dyrare och längre. Hastigheten uppgick till 39 knop, trots att högsta tillåtna hastighet på kanalen bara är 5 knop. Svallvågor från stridsbåten gjorde att en skonert trycktes upp mot kanalbanken och fastnade med riggen i ett träd.
De höga hastigheterna var också ytterst nära att orsaka totalhaveri i en sluss, vilket hade orsakat skador för mångmiljonbelopp.
Man föll överbord – skadades
Vid ett tillfälle i väntan på en broöppning gjorde båten en häftig rörelse, vilket gjorde att en besättningsman föll överbord och skadade sig. Något båtchefen uppger att han inte märkte.
Personal på Kanalbolaget vittnar om hur de mötts av nonchalans och arrogans från båtchefen när de påtalat det vårdslösa framförandet. Båtchefen har tills vidare stängts av från allt arbete ombord på fartyg sedan händelsen uppdagades.
Ärendet har nu lämnats över till särskild åklagare som ska ta ställning till huruvida åtal ska väckas mot båtchefen och kommendörkaptenen eller inte.