– Hämningarna släpper och de vågar, de känner sig inte pressade som de kanske gör om de skulle läsa med en lärare eller i ett annat sammanhang, säger Gunilla Ekberg, specialpedagog.
Hon är tillsammans med Bisse Falk projektledare för studien som finansieras av Landstinget Dalarna. Tanken är att se om det finns intresse för metoden i skolor i Dalarna, med start i Smedjebacken och Ludvika.
– Vi har tagit kontakt med politiker och skolchefer och vi hoppas nu innan skolstart få träffa lärare för att se om de är intresserade, säger Bisse Falk.
Ska ge välmående
Bisse Falk är hunduppfödare och utbildar sedan tidigare vårdhundar. Precis som med vårdhundar så är tanken med läshunden att den ska ge ett välmående. De positiva känslorna som hunden ger gör att barnet får positiva känslor som sedan förknippas med läsningen.
– Det välmåendehormon som utsöndras hos oss vid kontakt med hundar sitter kvar hela dagen, vilket gör att skolsituationen för ett kanske oroligt eller lite blygt barn kan bli mycket bättre, säger Bisse Falk.
Goda resultat
Studier från både USA och Tyskland har visat goda resultat för den här formen av pedagogik. Vid en studie i Chicago konstaterades att barn som läste med en hund i snitt hade 20 procents bättre läskunnighet än kontrollgruppen.
Men måste det vara en hund?
– Det behöver inte vara en hund, men vad som gör hunden bättre än andra djur är att hunden går att dressera till att samarbeta med barnet och stimulera barnet på olika sätt i samband med läsinlärningen, säger Bisse Falk.
Förstudie kommer att pågå till årets slut, då det bestäms om det blir en fortsättning på projektet.