Restiden kan öka med 45 minuter

Uppdaterad
Publicerad

Dalabanan har sådana problem med spåren att hastigheten kan komma att sänkas. Restiden Borlänge-Uppsala kan komma att öka med 45 minuter.

Det är i Järnvägsnätsbeskrivningen för 2017 som det framgår att det föreligger risk för varaktiga hastighetsnedsättningar på en sträcka på cirka nio mil mellan Uppsala och Hedemora. Orsakerna är bland annat problem med dåliga räler och dåligt spår där Trafikverket, precis som på flera andra håll i landet, upptäckt så kallade vertikala sprickbildningar i rälsen.

Förutom ett planerat spårbyte mellan Avesta/Krylbo och Hedemora 2019, så planeras de övriga spårbyten som krävs för att komma tillrätta med problemen att ske tidigas 2026.

Dalarna – Dalabanan

– Erfarenhetsmässigt så kan vi nog säga att det i realiteten, om inte drastiskt mycket mer medel omfördelas och tillförs till drift, underhåll och reinvesteringar för järnvägen, sannolikt dröjer ytterligare några år bortom 2026 innan spåren är utbytta, säger Magnus Landström, projektledare för Dalabanans Intressenter.

– Detta riskerar att få orimliga konsekvenser för samhället och näringslivet utmed järnvägen mellan Mora-Borlänge-Sala-Uppsala menar Annette Riesbeck, 1:e vice ordförande Dalabanans Intressenter och kommunalråd i Rättvik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dalarna – Dalabanan

Mer i ämnet