Det är i Järnvägsnätsbeskrivningen för 2017 som det framgår att det föreligger risk för varaktiga hastighetsnedsättningar på en sträcka på cirka nio mil mellan Uppsala och Hedemora. Orsakerna är bland annat problem med dåliga räler och dåligt spår där Trafikverket, precis som på flera andra håll i landet, upptäckt så kallade vertikala sprickbildningar i rälsen.
Förutom ett planerat spårbyte mellan Avesta/Krylbo och Hedemora 2019, så planeras de övriga spårbyten som krävs för att komma tillrätta med problemen att ske tidigas 2026.
– Erfarenhetsmässigt så kan vi nog säga att det i realiteten, om inte drastiskt mycket mer medel omfördelas och tillförs till drift, underhåll och reinvesteringar för järnvägen, sannolikt dröjer ytterligare några år bortom 2026 innan spåren är utbytta, säger Magnus Landström, projektledare för Dalabanans Intressenter.
– Detta riskerar att få orimliga konsekvenser för samhället och näringslivet utmed järnvägen mellan Mora-Borlänge-Sala-Uppsala menar Annette Riesbeck, 1:e vice ordförande Dalabanans Intressenter och kommunalråd i Rättvik.