Missa inte fortsättningen – följ oss på Facebook
Eftersom att det inte går att hyra elbil i Dalarna fick vår reporter åka till Arlanda för att hyra en.
210 kilometer ska elbilen kunna gå på en laddning, men så är inte fallet visar det sig.
– Bara 80 kilometer står det på mätaren, trots att batteriet är fulladdat, säger vår reporter Anders Hansson, vilket kan förklaras med att batteriet har sämre kapacitet i kyla.
På väg mot Falun
På grund av den dåliga räckvidden tvingas vår reporter ta E4:an mot Gävle där elstolparna står lite tätare än längs riksväg 70 mot Dalarna.
Första etappen går till Uppsala där bilen får el och reportern får mat i magen. Färden går vidare via Tierp, Älvkarleby, Gävle och Hofors och trots både långsamma laddningsstolpar och ett besök på bilverkstaden så når vi till slut Falun.
Över ett dygn
28 timmar tog det att köra från Arlanda till Falun. Det krävde också en oplanerad övernattning på vägen. Men med elbilen på plats i Dalarna kommer vi nu kunna fortsätta reportageserien och berätta hur det går att köra och ladda en elbil i Dalarna.