Elis Appelgren från Varberg har en CP-skada som gör att han sitter i rullstol. På klassfotot, som togs i augusti, placerades han vid sidan av klassen, så att det ser ut som att han inte är en del av grupen.
– Vi har gjort ett misstag. Vi har ju som målsättning att alla när vi tar en gruppbild ska vara med på gruppbilden. Bilden ska vara inkluderande alla ska vara med, säger Atle Andersen vd på Photomic, företaget som tagit skolfotot.
– Vi är jätteledsna för att det har blivit fel, och det är vårt ansvar. Vi har också en fotograf som är väldigt ledsen att det blivit så här.
Det är en av era fotografer som tagit bilden, och det är någon hos er som har redigerat den. Är det ingen som har reagerat?
– Bilden har inte stoppats hos oss, och det tittar vi på, hur det kan ha varit möjligt att den inte har stoppats.
Ska flytta bänken åt sidan
Atle Andersen säger att man på Photomic jobbar med inkluderande, och att alla, oavsett etnicitet, kön eller handikapp ska känna sig delaktiga. Företagets fotografer ska ta hänsyn till det när de arrangerar en gruppbild.
– När det kommer någon med rullstol ska man ta bort en stol om det finns stolar, och finns det en bänk ska man skjuta den åt sidan. Man ska också fråga personen om den vill sitta i sin stol eller sitta på bänken.
Vid detta tillfälle har det inte gjorts, och Atle Andersen säger att det är ytterst sällsynt att misstag som detta görs och vill nu försäkra sig om att det inte sker igen.
– I dag har jag samlat alla som ansvarar för olika områden och fått tillstånd av mamman att visa bilden som exempel. Vi har gått igenom rutinerna för det här och de tar med informationen till sina avdelningar, säger Atle Andersen.
Lär sig av misstaget
Han säger att han precis som Veronica Appelgren tycker att det är viktigt att dra lärdom av det som inträffat.
– Mitt i allt det tråkiga är det något bra
Atle Andersen berättar att bilden trots allt inte har publicerats eller tryckts. Det är enbart föräldrarna som har kunnat logga in och titta på sitt barns klassfoto.
Photomic har bokat in ett nytt fototillfälle där en ny bild ska tas på klassen.