Det är framförallt åtgärderna för klimatanpassning och säkerhet som står för kostnadsökningen.
Till exempel måste spåren placeras högre upp från markytan för att klara av förhöjda vattennivåer i framtiden. Även dammar, pumpar och VA-ledningar måste byggas så att de klarar av större vattenflöden.
– Vi tänker oss att de här kraven är ställda från Trafikverket, och tror därför att det kommer att bli Trafikverket som tar den här kostnadsökningen, säger Andreas Gustafsson, projektledare.
Om kommunen eller regionen kommer att behöva gå in med mer pengar vill han inte spekulera i.
Inga ökade kostnader för kommun och landsting
Varbergs kommun ska enligt tidigare avtal betala 290 miljoner kronor för projektet. Kommunstyrelsens ordförande Ann-Charlotte Stenkil (M) tror inte att prislappen kommer att bli större än så.
– Vi har inte fått några propåer eller påstötningar om att det skulle vara någon skillnad mot i dag, säger hon.
Inte heller Region Halland som bidrar med 220 miljoner kronor ser anledning till oro.
– Det som är sagt är att eftersom kraven kommer från staten och Trafikverket så kommer staten och Trafikverket att stå för de kostnaderna, säger Dag Hultefors (M), regionstyrelsens ordförande.
Fler säkerhetsåtgärder
Även när det gäller säkerheten har man fått göra vissa förändringar. Avståndet mellan utgångarna till räddningstunneln blir exempelvis 300 meter istället för 500 meter.
Delar av tunneln kräver också mer förstärkning än vad man tidigare trott.
Bygget beräknas dra igång 2019 och tunneln är tänkt att vara färdig 2024. Enligt de nya beräkningarna kommer tunneln att kosta 3,9 miljarder kronor.
Nu ska allmänhet, fastighetsägare, myndigheter och organisationer få en chans att komma med synpunkter.
Järnvägsplan
I järnvägsplanen presenteras den valda lösningen för dubbelspår på sträckan Varberg-Hamra. Syftet är att i detalj klargöra hur mycket mark som behöver tas i anspråk och hur projektet är tänkt att genomföras. Järnvägsplanen innehåller även den miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som godkändes av Länsstyrelsen Hallands län i september 2015.
Källa: Trafikverket