I mars 2011 började jättebygget av en ny kraftstation i Hissmofors. Byggjätten NCC vann Jämtkrafts upphandling, men ganska snart visade det sig att de utländska bemanningsföretag som NCC anlitade inte skötte sig.
– De hade betalat ut felaktiga löner, säger Byggnads ombudsman Timo Anttila till SVT Nyheter Jämtland. Det var för lite lön, övertidsersättningar och resor. Dessutom hade man dragit skatt från deras löner trots att man inte hade betalat in någon skatt.
Det kom också fram uppgifter om att arbetarna i bemanningsföretaget svartlistades om de kontaktade facken.
Gick till Arbetsdomstolen
I juni 2014 stämde Byggnads tre bemanningsföretag inför arbetsdomstolen.
– Atlanco Ltd Ireland, det schweiziska bolaget Atlanco SA och det portugisiska bolaget Rimec Works.
Sammanlagt krävde Byggnads bolagen på drygt 18,9 miljoner för kollektivavtalsbrott och uteblivna ersättningar till två polska byggnadsarbetare som arbetade på bygget i Hissmofors och som är medlemmar i Byggnads.
– Det har ju varit uppe i Arbetsdomstolen, säger Timo Anttila, men man har inte lyckats delge bolagen eftersom de inte finns längre.
Bolagen likviderade
De tre bolagen, Atlanco Ireland, Atlanco SA och Rimec Works ingick alla i Atlanco Rimec Group Ltd. Men ett efter ett så likviderades dotterbolagen så Byggnads stämde moderbolaget. Men nu har också det upphört att existera. Då faller hela stämningen. Byggnads tror att upplösningen av bolagen är ett sätt att komma undan.
– Helt klart, menar Timo Anttila. Altanco Rimec var stämda i domstol i Frankrike, Holland, Danmark, Finland och Sverige för liknande fall. Det är väl därför de har lagd ner bolagen för då faller ju rättssakerna.
Byggjobbarna utan pengar
Kvar står de två polska byggnadsarbetarna som inte får de 400 000 kronor som de skulle ha haft enligt kollektivavtalet.
– Om det hade varit ett svenskt bolag som gått i konkurs så hade de fått pengar, säger Timo Anttila. Men nu står de utan ersättning.
I dag har Byggnads en överenskommelse med Sveriges Byggindustrier för att liknande fall som det i Hissmofors inte ska hända igen.
– I dag finns det reglerat i huvudentreprenörsansvaret, berättar Timo Anttila. I dag skulle huvudentreprenören ha fått stå för kostnaderna.
Hur känns det då att det inte går att driva ärendet vidare?
– Man blir ju frustererad, säger Timo Anttila. Det är för jävligt för killarna det här.