– Vi behövar ha åtta tåg i trafik för att vi ska kunna trafikera alla sträckor. Men det var längesedan vi hade full kapacitet, säger Carl Johan Sjöberg, trafikchef vid länstrafiken i Jönköping.
Två motorbränder inom ett dygn
– Vi har tio dieseltåg och idag är sex i trafik och fyra står på verkstad inräknat det tåget som brann.
På måndagen började det brinna i ett Krösatåg vid Vaggeryd. Motorbranden tvingade till stopp och tåget fick stanna i Byarum. Nu på tisdagen har hänt igen: ytterligare en brand i ett i motor på ett Krösatåg. Denna gång på Växjö station.
Besiktiga och hålla tummarna
Länstrafiken i Jönköping startar nu en teknisk undersökning av tåget med motorbranden och konsekvensen kan alltså bli att flera tåg tas ut drift och gås igenom av säkerhetsskäl. Något som i så fall slår hårt mot en redan begränsad tågflotta.
Tidigare har flera tåg varit inne på verkstad för kontroll av ett eventuellt konstruktionsfel. Men att motorbranden skulle orsakats av detta fel säger Carl-Johan Sjöberg inte är möjligt eftersom detta handlar om en annan sorts tåg.
10 miljoner
För länstrafiken i Jönköping kostade strulet med Krösatågen över tio miljoner förra året. Och situationen har nu förvärrats ytterligare efter årsskiftet då flera incidenter inträffat.
– Det har varit påkörningar och andra olyckor inlklusive branden som vi drabbats av på kort tid. Och det gör läget extra anstängt.
Tycker leverantören bör öppna plånboken
Strulet i fjol skyller Carl Johan Sjöberg till stor del på Bombardies verkstad i Nässjö.
– De har tagit på sig för mycket jobb och har inte hållit sina leveranstider. Tågen har helt enkelt inte kommit ut när de lovat.
Kommer ni att kräva ersättning från dem?
– Ja, vi ska gå igenom detta och i de fall vi anser att de inte klarat leverera kommer vi att kräva skadestånd, säger Carl Johan Sjöberg.
Tappar kunder
Klagomålen från irriterade resenärer är många när ersättningsfordon inte alltid dyker upp.
– Vi kan idag inte säga hur många resenärer vi tappat. Men det kostar oss pengar. Och vi får försöka reparera det den dag när alla problem är lösta, säger Carl Johan Sjöberg.