I runt hälften av olyckorna kör cyklister på hinder för att de pratar eller tittar i mobiltelefoner. Och även många av fotgängarna har skadats för att de tittar i mobiltelefoner.
– Det vanligaste och mest allvarliga är att de blir påkörda av motorfordon. Nästan lika vanligt är att de går in i stolpar, men då blir skadorna inte lika allvarliga, säger Tomas Fredlund, analytiker vid Transportstyrelsen.
Efterlysning: Har du erfarenhet? Vi vill höra din berättelse!
Enstaka dödsfall
Han har gått igenom olyckorna som orsakats av mobilanvändande och konstaterar att de kan få kan allvarliga konsekvenser.
– Vi har några enstaka dödsfall, men tack och lov är det väldigt ovanligt. Men i det här urvalet då har du hamnat på akuten, säger Tomas Fredlund.
Enligt honom finns en stor spridning på vilka skador fotgängarna och cyklisterna fått av mobilanvändandet i trafiken.
– Det är allt från skallskador och enklare frakturer till mjukdelsskador, säger han.
Ett stort mörkertal
Mobilolyckorna står fortfarande för en liten del av det sammanlagda antalet olyckor där fotgängare och cyklister skadas. Exempelvis är halkolyckor på vintern den vanligaste olyckan som drabbar fotgängare. Men Tomas Fredlund på Transportstyrelsen tror att det finns ett stort mörkertal.
– Absolut. Om polisen är inblandad så tror jag inte man säger att man varit ouppmärksam på det sättet. Jag tror inte heller man tänker på det. Man är mer intresserad av att få vård.
Se mer: Koll på mobilrelaterade olyckor
Han tror mobilolyckorna säger något om samtiden då människor använder mobiltelefonen i alla möjliga situationer.
– Jag vet nästan inte något läge där människor lägger den åt sidan. Till och med när man cyklar i hög hastighet nerför en backe så verkar det som man kan ta fram telefonen, säger Tomas Fredlund.
Stanna innan du svarar
Och han har några råd till fotgängare och cyklister kring hur de ska använda sina mobiltelefoner för att inte skadas.
– Ringer telefonen så ställ cykeln eller skit i att svara. Och fotgängare som pratar i telefon ser sig om utan att vara så uppmärksamma som de tror sig vara. Tänk er för innan ni kliver ut i gatan, säger Tomas Fredlund.
Fakta: Olycksstatistiken
Transportstyrelsen har sökt på olyckor som drabbar fotgängare och cyklister i Strada, vilket är ett informationssystem för data om skador och olyckor inom hela vägtransportsystemet.
Statistiken grundar sig på frisökningar på enskilda fall eftersom Strada inte kategoriserar olyckor där mobilanvändande är orsaken.
Eftersom det är akutmottagningarna och polisen som rapporterar i systemet framkommer inte alltid orsaken bakom olyckan om inte den skadade själv berättar att de varit oaktsamma för att de använt mobiltelefon.
Det går inte att säga om olyckorna ökar eller inte eftersom fler akutmottagningar anslutit sig till Strada under de här åren.
Källa: Transportstyrelsen