– Det som är nytt med kampanjen är att vi lägger större individfokus nu, säger Madeleine Söderberg på Länsstyrelsen i Jönköping.
Budskapet är att efterfrågan skapar marknaden. Det gäller såväl människohandel, koppleri och prostitution.
Stöd för missbruk
Kampanjen sprids nu på sociala medier och genom hemsidan duavgör.se. Här finns också information om hur sexköpare och sexmissbrukare kan få stöd att bryta vad som kallas ett destruktivt sexuellt beteende.
– Det är en informationskampanj som är lite annorlunda, eftersom den också riktar sig till potentiella köpare, säger Madeleine Söderberg.
Kampanjen lanseras samma dag som EU:s dag mot trafficking och människohandel äger rum.
Uppmärksammas internationellt
Till bakgrund finns en undersökning från 2014 som visade att 7,5 procent av svenska män mellan 18 och 65 år någon gång köpt sexuella tjänster. Samma år hade 0,8 procent av männen köpt sexuella tjänster.
Sedan 1999 är det förbjudet att köpa en sexuell tjänster. En dom kan leda till fängelsestraff på upp till ett år, eller böter.
– Jag tror att sexköpslagen är ganska dåligt känd. Det handlar om att vi från myndigheters och samhällets sida har varit dåliga på att prata om det här. Sexköpslagen är otroligt viktig för att jobba mot prostitution och människohandel inte minst, säger Madeleine Söderberg.